تصور می شود که زوال عقل و بیماری آلزایمر ناشی از ترکیبی از عوامل ژنتیکی ، محیطی و شیوه زندگی ، از جمله رژیم غذایی و تغذیه است. بیماری هایی مانند فشار خون بالا ، بیماری های قلبی ، دیابت و چاقی می توانند باعث از دست دادن حافظه شوند و این اغلب تحت تأثیر غذاهایی که می خوریم است. تغذیه و غذاهای سالم می تواند به کاهش خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر در سنین بالا کمک کند.

در اینجا برخی از غذاهایی که می توانند به مبارزه با بیماری آلزایمر کمک کنند ، آورده شده است:

سبزیجات برگ دار

کلم ، کاهو ، اسفناج و چغندر برخی از سبزیجات برگ دار غنی از ویتامین B مانند اسید فولیک و B9 هستند که می تواند به کاهش افسردگی و تقویت حافظه کمک کند. علاوه بر خوردن سبزیجات برگ دار در سالاد ، می توان آنها را به سوپ ها و خورشت ها اضافه کرد. می توانید آنها را پوره کرده و به سس ها ، ادویه جات و حمص اضافه کنید.

بیا دیگه

تمشک ، زغال اخته ، توت سیاه و گیلاس حاوی فلاونوئیدی به نام آنتوسیانین هستند که از ایجاد آسیب رادیکال های آزاد جلوگیری می کند. این میوه ها و سایر میوه ها سرشار از آنتی اکسیدان ها و انواع ویتامین ها هستند که به کاهش التهاب و حفظ سلامت مغز کمک می کنند.

مغز

گردو ، بادام ، بادام زمینی و بادام زمینی سرشار از چربی های سالم ، منیزیم ، ویتامین E و ویتامین B هستند که همه آنها حافظه را تقویت کرده و با علائم زوال عقل مبارزه می کنند. زنان بالای 70 سال که حداقل 5 وعده آجیل در هفته می خورند از سلامت مغز بهتری نسبت به زنان هم سن خود که از آنها استفاده نمی کنند برخوردارند. مطالعه دیگری نشان می دهد که ترکیبات ضد التهابی فیتوشیمیایی موجود در گردو می تواند التهاب سلول های مغزی را کاهش داده و سلامت مغز را در دوران پیری حفظ کند.

امگا 3

روغن زیتون ، دانه کتان و ماهی های روغنی مانند ماهی تن ، ماهی آزاد و قزل آلا نمونه هایی از غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 با DHA هستند که به سلامت مغز کمک می کند. اکثر مطالعات نشان می دهند که امگا 3 در مبارزه و جلوگیری از زوال عقل مثر است ، بنابراین توصیه می کنند روزانه 200 میلی گرم DHA برای حفظ سلامت مغز استفاده کنید. متوسط ​​مصرف روزانه DHA در ایالات متحده تنها حدود 80 میلی گرم است. سعی کنید مقدار زیادی امگا 3 مصرف کنید یا از پزشک خود بخواهید مکمل های م effectiveثر و ایمن DHA تجویز کند.

ملاقات: ژل نرم امگا فلکس سلامتی برست

سبزیجات خانواده سبزیجات

کلم بروکلی ، گل کلم ، کلم بروکسل و دیگر سبزیجات خانواده کلم سرشار از ویتامین B و کاروتنوئیدها هستند که می توانند سطح هموسیستئین را کاهش دهند. هموسیستئین یک اسید آمینه است که با از دست دادن حافظه ، آتروفی مغز و زوال عقل مرتبط است. می توانید کلم را با سیر و روغن زیتون سرخ کنید یا با این غذا سوپ یا ادویه درست کنید.

ادویه ها

ادویه جات مانند مریم گلی ، زیره و دارچین هنگام استفاده در غذاهای فصلی طعم خوبی به غذا می دهند و حاوی پلی فنول هستند. پلی فنول ها ترکیباتی هستند که فواید زیادی برای حافظه و سلامت مغز دارند. این ادویه ها می توانند آسیب مغزی را از بین ببرند ، التهاب را کاهش داده و از آسیب مغزی و بیماری آلزایمر جلوگیری کنند. برای یک چیدمان گل معاصر یک لیوان مهمانی بزرگ پر کنید.

دانه ها

تخمه آفتابگردان ، کتان و کدو تنبل حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی مانند ویتامین E ، روی ، امگا 3 و کولین است که از دست دادن حافظه را کاهش می دهد. از این حبوبات به عنوان میان وعده استفاده کنید یا سالاد بریزید یا از آنها در دسرهایی مانند پودینگ و مافین استفاده کنید تا سلامت مغز شما تضمین شود.

آلزایمر

غذاهایی که برای بیماری آلزایمر مضر هستند

مشخص است که اکثر غذاهای رژیم غذایی غربی عوامل خطر زوال عقل و بیماری آلزایمر هستند ، مانند گوشت قرمز فرآوری شده ، غلات کامل ، شیرینی و دسر. مصرف زیاد الکل ، اسیدهای چرب اشباع شده و غذاهای پرکالری از عوامل خطر بیماری آلزایمر هستند. اگر فکر می کنید شما یا عزیزانتان ممکن است در معرض بیماری آلزایمر باشید ، با پزشک خود در مورد رژیم غذایی سالم و برنامه غذایی که می تواند این خطر را کاهش دهد مشورت کنید.

تنظیم: زهرا محبی
منبع: همکاران سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *