موضوع امروز توسط Diva Willow شنونده پادکست Nurition درخواست شده است:

“من می خواهم درباره سازگارها بیشتر بدانم. آیا آنها واقعی هستند؟ آیا می توانند استرس را کاهش دهند؟ ما در سال گذشته استرس زیادی داشتیم ، بنابراین هر چیزی که بتواند به کاهش آن کمک کند عالی به نظر می رسد.”

بسیاری از ما احساس می کنیم در سال گذشته بیش از هر زمان دیگری تحت استرس بوده ایم. اما حتی قبل از همه گیری ، اکثریت بزرگسالان که توسط انجمن روانشناسی آمریکا مورد بررسی قرار گرفته بودند ، فکر می کردند سطح استرس روزانه آنها ناسالم است. و عوامل سازگار نیز چیز جدیدی نیستند.


تاریخچه گیاهان سازگار

اگرچه اصطلاح آداپتوژن نسبتاً جدید است ، بسیاری از گیاهانی که امروزه به عنوان سازگار شناخته می شوند ، قرن ها در طب سنتی چینی و آیورودا مورد استفاده قرار گرفته است. اینها شامل ashwagandha ، ginseng ، rhodiola و schisandra Chinese هستند. در این سیستم های پزشکی قدیمی ، این گیاهان معمولاً “تقویت کننده” یا داروهای جهانی محسوب می شدند که برای هر چیزی که به درد می خورد مفید است.

از قرن بیستم ، پزشکان طب طبیعی و جایگزین آنها را به عنوان پادزهر برای سطوح به ظاهر بی سابقه استرس که با زندگی مدرن همراه است ، در نظر گرفتند. اصطلاح “آداپتوژن” در حدود سال 1940 معرفی شد و در ابتدا به عنوان یک داروی گیاهی تعریف شده بود که به بدن کمک می کند تا اثرات فیزیولوژیکی استرس را تحمل یا بر آن غلبه کند ، اعم از روانی ، احساسی ، شیمیایی یا محیطی.

تنها در 20 سال گذشته ، آنها توجه بیشتری را از سوی محققان به خود جلب کرده اند که علاقمندند بررسی کنند آیا این گیاهان واقعاً بر پاسخهای فیزیولوژیکی ما به استرس تأثیر می گذارد و اگر چنین است ، دقیقاً چگونه کار می کنند. در سال 1998 ، FDA تعریف زیر را ارائه داد: “نوع جدیدی از تنظیم کننده های متابولیک که نشان داده شده است به سازگاری با محیط و جلوگیری از آسیب های خارجی کمک می کند.”

اصطلاح “adaptogen” در حدود 1940 معرفی شد و در ابتدا به عنوان یک داروی گیاهی تعریف شده بود که به بدن کمک می کند تا در برابر اثرات فیزیولوژیکی استرس مقاومت کند یا بر آن غلبه کند.

استرس همیشه بد نیست

هانس سلیر شاید پدر مفاهیم مدرن ما در مورد استرس باشد. و یکی از بینش های کلیدی او این بود که استرس همیشه (یا فقط) بد نیست. ارتقاء درجه ، عاشق شدن یا بچه دار شدن نمونه هایی از موقعیت های بسیار استرس زا اما مثبت هستند. هیجانی که دقیقاً قبل از پرسیدن این سوال از معشوق خود احساس می کنید و ترسی که قبل از انجام یک کار بزرگ در محل کار احساس می کنید ، با همان هورمون های استرس همراه است.

هنگامی که ما استرس یا هیجان را تجربه می کنیم – همه چیز از ترس روی صحنه ، تا سوار شدن با قطار در یک شهربازی ، درجه حرارت شدید ، و فشار احساسی – سیستم عصبی سمپاتیک ما فعال می شود. هجوم آدرنالین باعث تپش قلب ما می شود و هوشیاری ما را افزایش می دهد. سطح قند خون و اکسیژن ما افزایش می یابد و ماهیچه های ما را مجبور به کار می کند.

اما اعتقاد بر این است که ما زمان زیادی را در این حالت شدید سپری می کنیم – و این جریان مداوم هورمون های استرس (“اضطراری”) در نهایت به اندام ما آسیب می رساند و خطر بیماری را افزایش می دهد.

از لحاظ نظری ، سازگار با کاهش اثرات مضر سیستم عصبی سمپاتیک بیش از حد تحریک شده کمک می کند. ایده این است که این مواد به طور مستقیم سطح هورمون های خاص استرس را افزایش یا کاهش نمی دهند ، بلکه از توانایی ما برای حفظ تعادل (هموستاز) بین سیستم عصبی سمپاتیک پشتیبانی می کنند ، که هنگام درک تهدید ، واکنش مبارزه / پرواز ما را افزایش می دهد ، و سیستم عصبی پاراسمپاتیک ، که با عبور تهدید یا هیجان ما را خنک می کند.

استرس چقدر به ما آسیب می رساند

آیا واقعاً زندگی ما بیشتر از اجداد ما قبل از تاریخ استرس زا است؟ منابع استرس قطعاً تغییر کرده است. اما آیا واقعاً یک دوره ویرانگر در محل کار یا مراقبت از فرزندان یا والدین ما بیشتر از مراقبت از خود در طبیعت استرس زا است؟ من چندان مطمئن نیستم. اما یکی از مزیت هایی که اجداد ما قبل از تاریخ نسبت به ما داشتند این بود که تحت استرس قرار نگرفته بودند.

در واقع ، تحقیقات نشان می دهد که وقتی معتقد باشیم استرس مضر است ، رویدادهای استرس زا آسیب فیزیولوژیکی بیشتری ایجاد می کنند. اگر آمادگی داشته باشیم به استرس به عنوان یک چیز مثبت نگاه کنیم – به عنوان یک چالش یا به عنوان یک هیجان – آسیب کمتری به بدن ما وارد می کند.

بنابراین بسیار محتمل است که با مصرف تونیکی که معتقدیم ما را در برابر استرس محافظت می کند ، در واقع آسیب کمتری را تجربه کنیم. با این حال ، ممکن است اعتقاد ما ، و نه اصل ، مسئول این امر باشد.

شواهد حدیثی زیادی در مورد اثرات سازگار کننده ها وجود دارد. و تحقیقات کنترل شده می تواند به ما در تشخیص اثرات بیولوژیکی از تأثیرات روانی کمک کند.

بسیار محتمل است که وقتی از تونیکی استفاده می کنیم که معتقدیم ما را در برابر استرس محافظت می کند ، در واقع آسیب کمتری را تجربه می کنیم. با این حال ، ممکن است اعتقاد ما ، و نه اصل ، مسئول این امر باشد.

مطالعات در مورد سازگار کننده ها

بیست سال زمان زیادی برای تحقیقات بیولوژیکی یا پزشکی نیست ، و اگرچه تعداد مطالعات به طور چشمگیری افزایش یافته است ، اما علم سازگاری هنوز در مراحل اولیه است. مطالعات روی حیوانات و سلول های موجود در پتری ظرف نشان داده است که این گیاهان می توانند در واقع اثرات دارویی بر روی سیستم های مختلف هورمونی و سلولی دخیل در پاسخ به استرس داشته باشند. اما هیچ مطالعه کنترل شده ای در مورد تأثیر عوامل سازگار بر افراد واقعی که استرس واقعی را تجربه می کنند ، وجود ندارد. آیا آنها واقعاً نحوه تأثیر استرس روزانه بر اندام های ما را تغییر می دهند؟ آیا آنها علائم مربوط به استرس را کاهش می دهند یا خطر بیماری ما را کاهش می دهند؟ ما فقط نمی دانیم.

هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد نحوه عملکرد این گیاهان در بدن ما وجود دارد ، برای چه شرایطی مناسب ترند ، کدام دوزها و ترکیبها بیشتر م effectiveثر هستند و آیا نگرانی های ایمنی یا عوارض جانبی ناخواسته وجود دارد. در این میان ، من فکر می کنم ما می توانیم کارهای زیادی برای کاهش اثرات مضر استرس انجام دهیم.

چگونه می توان اثرات مضر استرس را کاهش داد

  1. با عدم استرس بر میزان استرس خود شروع کنید. کمکی نمی کند. در عوض ، به خود یادآوری کنید که استرس تنها بخشی از زندگی است و ما در واقع می توانیم از آن برای تقویت فعالیتهای خلاق و مولد استفاده کنیم.
  2. منابع اختیاری استرس را شناسایی و حذف کنید. قطعاً ارزش این را دارد که مواردی را در زندگی خود مورد بررسی قرار دهید که مرتباً در مورد آنها استرس دارید تا ببینید کدامیک از آنها را می توان کاهش ، حذف یا اجتناب کرد. (اغلب م effectiveثرترین تکنیک مدیریت استرس که می توانیم یاد بگیریم ، توانایی نه گفتن است).
  3. مشکل را پیچیده نکنید با سازوکارهای مقابله ای که به سادگی استرس بیشتری ایجاد می کنند. به عنوان مثال ، بسیاری از افرادی که با آنها کار می کنم به من می گویند استرس باعث پرخوری آنها می شود – و یکی از منابع اصلی استرس در زندگی آنها این است که اضافه وزن دارند.
  4. نحوه بازگرداندن آرامش را بیاموزید. از آنجا که میزان خاصی از استرس اجتناب ناپذیر است ، همچنین ارزش یادگیری نحوه فراخوانی سیستم عصبی پاراسمپاتیک برای آرام کردن بدن و مغز را دارد. بسیاری از تکنیک های م effectiveثر وجود دارد ، از جمله حرکات ملایم مانند تای چی ، یوگا ، مدیتیشن ، تجسم ، تکنیک های تنفس ، آواز خواندن ، آواز خواندن ، بیوفیدبک یا خود ماساژ. همه آنها را امتحان کنید و یکی دو مورد را انتخاب کنید که برای شما راحت و م effectiveثر است. سپس آنها را جزء عادی کارهای روزمره خود قرار دهید تا در مواقعی که به آنها نیاز دارید ، دسترسی به آنها آسان باشد.

خریدار محفوظ است

اگر تصمیم دارید از گیاهان تطبیقی ​​به عنوان بخشی از برنامه کاهش استرس خود استفاده کنید ، چند نکته را باید در نظر داشته باشید:

از آنجا که آداپتوژن ها به عنوان مکمل های غذایی در نظر گرفته می شوند ، به طور دقیق تنظیم نمی شوند. بر خلاف داروها ، مکمل های غذایی نیازی به مثر بودن ندارند. فروش مکمل غذایی که هیچ اثر بیولوژیکی اثبات شده ای ندارد کاملاً قانونی است.

مواد افزودنی باید دارای برچسب سلب مسئولیت باشند که نشان می دهد “برای تشخیص ، درمان ، درمان یا پیشگیری از بیماری” در نظر گرفته نشده است. تا زمانی که بازاریابی شما در ادعای سلامتی یا بیماری از مرز عبور نکند ، تقریباً می توانید هر چیزی را که می خواهید بگویید. بنابراین ، در مورد هرگونه ادعایی که با شواهد محکم و قابل تأیید پشتیبانی نمی شود ، شک و تردید داشته باشید.

تولید کنندگان و توزیع کنندگان مکمل های غذایی هستند از نظر قانونی موظف هستند از محصولات خود مطمئن و دارای برچسب دقیق اطمینان حاصل کنند. با این حال ، این بدان معنا نیست که همه مکمل های غذایی ایمن یا دقیقاً برچسب گذاری شده اند – همانطور که قوانین مالیاتی ما به این معنی است که هیچ کس در مالیات خود تقلب نمی کند. بنابراین ، فقط مکمل های غذایی را از شرکت ها و تأمین کنندگان مورد اعتماد خریداری کنید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *