شنونده طولانی مدت Nutrition Diva ، جورجیا ، اخیراً نامه ای نوشت تا از من در مورد ماده ای که با آن “زینامیت” روبرو شده است بپرسد:

“من چندین نفر را در شبکه های اجتماعی برای الهام دنبال می کنم … و یکی از آنها خود سوپرمن ، هنری کاویل است.”

(برای افراد ناآگاه ، کاویل نقش کلارک کنت و سوپرمن آلت-ایگو او را در فیلم بازی می کند. مرد فولادی. او ، همانطور که بچه ها می گویند ، پاره شده است.)

“اخیراً ، او رژیم مکمل خود را مورد بحث قرار داد. یکی از آنها (Shatter) دارای ماده ای است که قبلاً در موردش نشنیده بودم: Zynamite. این چیست؟ من مثل او بدنساز نیستم ، اما آیا من به آن احتیاج دارم؟ و آیا می توانم Zynamite را در غذای معمولی خود مصرف کنم؟ “


من هرگز “زینامیت” را نیز نشنیده بودم ، اما در اینجا چیزی است که من متوجه شدم.

زینامیت چیست؟

زینامیت نام تجاری عصاره انبه است. اما این فقط یک آب انبه قدیمی نیست. از برگ گیاه گرفته می شود ، طی یک فرآیند اختصاصی ثبت شده که غلظت خاصی از پلی فنول به نام منگیفرین را نوید می دهد.

بنابراین ، نه ، این واقعاً چیزی نیست که بتوانید از رژیم غذایی خود دریافت کنید ، مگر اینکه قصد جویدن مقدار زیادی برگ انبه را داشته باشید. این محصول برای تکمیل تولیدکنندگان به عنوان عنصری برای افزودن به فرمولاسیون هایی که برای افزایش عملکرد مغز و عملکرد ورزشی طراحی شده اند ، به بازار عرضه می شود.

به گفته سازنده ، زینامیت “یک ترکیب طبیعی طبیعی و مبتنی بر شواهد نوتروپیک و ورزشی است” که توسط هفت مطالعه بالینی که در مجلات معتبر منتشر شده است پشتیبانی می شود.

در اینجا تنها تعدادی از مزایای مورد نیاز آن آورده شده است:

  • زمان واکنش سریعتر
  • افزایش عملکرد محاسبه
  • کاهش خستگی در حین ورزش
  • افزایش قدرت عضلانی هنگام خستگی
  • بهبود سریعتر

این کاملا یک شجره نامه است! بنابراین ، اجازه دهید نگاهی به همه این شواهد بیندازیم.

چه شواهدی برای حمایت از زینامیت وجود دارد؟

یکی از مطالعات بالینی منتشر شده ، مطالعه سم شناسی است. (خبر خوب: سمی نیست!) یکی دیگر از مطالعات بسیار اولیه بر روی موش ها است. بیایید آن را براکت کنیم.

این پنج مطالعه انسانی را به جا گذاشت ، اما تنها یکی از آنها اثرات زینامیت را به تنهایی آزمایش کرد ، بنابراین اجازه دهید با آن یکی شروع کنیم. یک دوز زیاد زینامیت منجر به پیشرفتهای کوچک اما آماری قابل توجهی در نمرات وظایف شناختی مانند توجه و یادآوری شد. به عنوان مثال ، افرادی که دارونما مصرف می کردند 62.5 درصد در یکی از آزمون های استاندارد و کسانی که زینامیت مصرف می کردند کمتر از 64 درصد امتیاز کسب کردند. بنابراین احتمالاً شما تنها به دلیل قدرت این ماده ، LSAT های خود را خنثی نمی کنید. برخی از مطالعات هنوز مورد نیاز است.

در مطالعات دیگر همه اثرات دینامیت بر جنبه های مختلف عملکرد ورزشی مورد آزمایش قرار گرفت ، اما باز هم ، همه اینها به ترکیب دینامیت در ترکیب با سایر مواد مانند کوئرستین یا لوتئولین نگاه کردند. طولانی ترین مطالعه 15 روز به طول انجامید ، اما اکثر آنها مطالعات تک دوز بودند که به بررسی اثرات حاد پرداختند (بیشتر در یک لحظه). همه مطالعات نسبتاً کوچک بودند و افراد مورد مطالعه مردان و زنان جوان و از نظر جسمی فعال بودند.

آنها مشاهده کردند که دینامیت ، در ترکیب با پلی فنول های دیگر ، به ورزشکارانی که تا حد خستگی ورزش کرده بودند اجازه می داد تا کمی بیشتر تلاش کنند. همچنین به نظر می رسد که درد عضلات را کاهش داده و ریکاوری را افزایش می دهد. تفاوت بین گروه های آزمون و گروه های کنترل کوچک بود و اغلب به سطح اهمیت آماری نمی رسید.

آیا زینامیت بدن شما را بهبود می بخشد؟

اگر به دنبال آن لبه کوچک هستید که ممکن است شما را یک دهم ثانیه جلوتر از رقیب خود از خط پایان ببرد ، احتمالاً زینامیت می تواند بخشی از آن لبه باشد. یا شاید لوتئولین یا کورستین بود. سخت است برای گفتن. اگر امیدوار بودید همان اثراتی را که در این مطالعات ثبت شده بود ، به دست آورید ، احتمالاً می خواهید همان ترکیب را – و در دوزهای مشابه – مصرف کنید. (به عنوان مثال ، محصولی که گرجستان در مورد آن پرسید ، تنها یک سوم تا یک دهم مقدار مورد استفاده در مطالعات را شامل می شود.)

این مطالعات اولیه همچنین به ما نمی گوید که آیا این اثرات افزایش عملکرد متوسط ​​با استفاده مداوم ادامه می یابد یا خیر. به عنوان مثال ، کافئین یکی دیگر از داروهای تقویت کننده قوی عملکرد است. با این حال ، با استفاده مداوم از آن ، بدن ما به اثرات آن عادت می کند. اگر می خواهید از کافئین حداکثر استفاده را ببرید ، باید قبل از روز مسابقه بزرگ خود ، مصرف آن را برای مدتی متوقف کنید.

آیا اجتناب از کافئین می تواند عملکرد ورزشی شما را افزایش دهد؟

زینامیت مانند کافئین محرک نیست و احتمالاً از طریق مکانیسم های مختلف عمل می کند. این اثرات به احتمال زیاد به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که در بسیاری از پلی فنول ها کاهش می یابد. اما من هنوز کنجکاو هستم بدانم که آیا اثرات کوچکی که در این مطالعات مشاهده می شود با استفاده مداوم از بین می رود یا خیر. اگر از این وسیله برای برتری در رقابت استفاده می کردید ، احتمالاً می خواهید آن را بدانید.

اما البته ، گرجستان در مورد استفاده از زینامیت در مسابقات س askingال نمی کرد. او فقط می پرسید که آیا ممکن است به او اجازه دهد از روال معمول وزنه برداری خود بازدهی بیشتری بگیرد یا خیر.

در افرادی که بدن خود را به عنوان یک شغل تمام وقت آموزش می دهند ، تغذیه عملکردی می تواند مزیت افزایشی ایجاد کند. تشخیص اثرات در یک تمرین معمولی دشوار است. اما همیشه آن اثر دارونما قدیمی وجود دارد. آیا مصرف این مکمل به شما کمک می کند تا کمی عمیق تر عمل کنید یا زمانی که تمرین می کنید کمی به خودتان فشار بیاورید فقط به این دلیل که فکر می کنید کمی چیز اضافی در کشتی دارید؟ شاید. آیا این به پیشرفت های قابل توجهی در نتایج شما تبدیل می شود؟ احتمالاً.

اکنون ، من در مورد شما ، جورجیا ، اطلاعی ندارم ، اما فکر نمی کنم که بخواهم “پمپ های تقسیم پیراهن” را که تبلیغات وعده داده بود ، تجربه کنم. خوشبختانه برای پیراهن هایم ، من کاملاً مطمئن هستم که بدن ابر مرد هنری کاویل بیش از این که به این ماده یا هر مکمل دیگری که او تبلیغ می کند ، مدیون ژنتیک و آموزش است. اما اگر تصمیم گرفتید آن را امتحان کنید ، مطمئن باشید و به ما اطلاع دهید که چه اتفاقی می افتد. (و مطمئن باشید آن روز پیراهن تمرینی مورد علاقه خود را نپوشید!)



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *