بهترین درمان برای اضافه وزن و چاقی درمانی است که شامل تغییرات همزمان در رژیم غذایی ، تغییر در فعالیت بدنی و رفتار درمانی است. به طور کلی ، لحظاتی در رژیم درمانی برای چاقی وجود دارد که برای دستیابی به موفقیت آمیز کاهش وزن و سلامتی و همچنین حفظ کاهش وزن باید در نظر گرفته شود. اولین هدف این است که 5 تا 7 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید. به طور کلی برنامه های رژیم غذایی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • رژیم کم انرژی (1500-1200 کیلو کالری در روز)
  • رژیم بسیار کم انرژی (کمتر از 800 کیلو کالری در روز)
  • رژیم های غذایی حاوی جایگزین های غذایی
  • رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها

رژیم های کم انرژی: رایج ترین نوع رژیم غذایی کاهش وزن است. آنها معمولاً با 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز و اغلب 1800-800 کیلوکالری (55 درصد کربوهیدرات ، 30 درصد چربی و حدود 15 درصد پروتئین) طراحی می شوند. این برنامه های رژیم غذایی معمولاً با کاهش 400 تا 500 گرم در هفته همراه است. از نظر تغذیه ای ، رژیم غذایی سالم باید بتواند نیازهای بدن به ریزمغذی ها مانند ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده کند ، علاوه بر تأمین درشت مغذی هایی مانند پروتئین ، کربوهیدرات و اسیدهای چرب.

رژیم های بسیار کم انرژی: این رژیم ها کمتر از 800 کیلو کالری در روز انرژی دارند. معمولاً این رژیم حاوی 100-70 گرم پروتئین ، 80 گرم کربوهیدرات و 15 گرم چربی در روز است. توجه به این نکته بسیار مهم است که این گروه از رژیم ها باید زیر نظر دقیق متخصصان تغذیه انجام شود و حداکثر به مدت 3 تا 6 ماه یا 12 تا 16 هفته تنظیم شود.

رژیم های غذایی که رژیم بسیار کم انرژی و ایزو کالری را ترکیب می کنند: این رژیم غذایی دوره ای ناشتا است[1] همچنین یک روز بین رژیم غذایی بسیار کم کالری (25 درصد از نیازهای انرژی مورد نیاز فرد که معمولاً کمتر از 800 کیلوکالری در روز است) و رژیم ایزو کالری (معادل نیازهای انرژی مورد انتظار فرد) نامیده می شود. این برنامه با استقامت بیشتر ، حفظ توده عضلانی و کاهش خطر کاهش وزن در مقایسه با رژیم بسیار کم انرژی در برخی از بیماران همراه است.

رژیم های غذایی حاوی جایگزین های غذایی: یکی از راههای کنترل اندازه رژیم غذایی استفاده از غذاهای آماده به جای غذای اصلی است. این روش می تواند در کاهش وزن ، هم در مرحله کاهش وزن و هم در مرحله تثبیت وزن بسیار مثر باشد ، زیرا میزان کالری و ترکیبات بدست آمده را به طور دقیق تنظیم می کند.

رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها: این نوع رژیم ها معمولاً 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز دارند. این رژیم ها شامل رژیم های کم چرب ، رژیم های کم کربوهیدرات ، رژیم های پروتئینی بالا و شاخص قند خون پایین است. از بین تمام رژیم های این گروه ، “رژیم کم کربوهیدرات ، شاخص گلیسمی پایین و پروتئین بالا” بیشترین تأثیر را بر حفظ وزن داشت. طرفداران رژیم های کم کربوهیدرات معتقدند که یکی از دلایل شیوع روزافزون چاقی استفاده از رژیم های کم چرب و پر کربوهیدرات است که البته به نوع کربوهیدرات مصرفی نیز بستگی دارد.

لازم به ذکر است که هیچ یک از روشهای فوق بر یکدیگر برتری ندارند. هنگام تهیه رژیم غذایی باید نیازها و اولویت های فرد و حتی نوع شخصیت او را در نظر گرفت عوامل موثر در تعیین نوع رژیم غذایی مناسب برای هر فرد عبارتند از:

  • شدت چاقی: هر چه شدت چاقی و عوارض مرتبط بیشتر باشد ، محدودیت انرژی در رژیم غذایی بیشتر و شدیدتر است.
  • علائم بالینی برای کاهش وزن (مانند نارسایی تنفسی و بیماری های قلبی عروقی)
  • تلاش های مکرر برای کاهش وزن در گذشته: هرچه رژیم غذایی متعادل تر و میزان کاهش وزن کمتر باشد ، مطلوب تر است.
  • وضعیت تغذیه فعلی
  • وضعیت روانی – اجتماعی فرد: احتمال اختلالات خوردن روانی باید بررسی شود.

[1]

یک روز جایگزین با معده خالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *