در پینترست به اشتراک بگذارید
دانا لین بیلی در سمت راست در مورد تجربه خود با رابدومیولیز نوشت. گتی ایماژ

به همه ورزشکاران جدی در مورد خطرات و خطرات تمرین بیش از حد هشدار داده می شود. با فشار دادن بیش از حد به خود برای مدت طولانی، رژیم های تمرینی آنها در واقع می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و باعث کم کاری، فرسودگی شغلی و شکست عضلانی شود.

به ورزشکاران رقابتی گفته می شود که مراقب علائم خفیف آن باشند سندرم تمرین بیش از حدمانند سردرد، بدخلقی و درد. اما چیزی که بسیاری از ورزشکاران نمی دانند این است که در برخی موارد، تمرین بیش از حد می تواند آسیب واقعی به بدن وارد کند و حتی می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

دانا لین بیلی، بدنساز سابق رقابتی، این را به سختی آموخت. این ورزشکار اخیراً به دلیل طولانی شدن بیش از حد خود در حین تمرین و انجام رابدومیولیز (رابدو) – یک بیماری نادر اما بسیار جدی که می تواند منجر به نارسایی کلیه شود، در بیمارستان بستری شد.

این عوارض پس از اولین روز کراس فیت او به دنبال مجموعه ای از دراز و نشست های توسعه دهنده گلوتهام (GHD) شروع شد، تمرینی شدید که برای تقویت عضلات مرکزی، پشت و عضلات لگن طراحی شده بود. با این حال، پنج روز بعد بود که ورزشکار متوجه شد مشکلی وجود دارد.

برای من این یک تمرین قلبی واقعا خوب بود. فکر می کنم حتی بعد از آن تمرین پاها را تمرین کردم و بقیه هفته را هم تمرین کردم. فکر می کردم واقعاً درد دارم و فقط DOMS خیلی بدی دارم [delayed onset muscle soreness]بیلی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد.

من فقط می خواهم به مردم هشدار دهم که رابدو در واقع یک چیز واقعی است. و حتی اگر شما ممکن است قوی ترین و خوش اندام ترین فرد در جهان باشید، ممکن است این اتفاق بیفتد.”

رابدو چیست؟

به گفته دانشکده پزشکی هاروارد، رابدو زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های ماهیچه‌ای شکسته می‌شوند و می‌ترکند و باعث نشت محتوای آنها به جریان خون می‌شود.

هنگامی که این پروتئین نشت‌شده – معروف به میوگلوبین – از طریق جریان خون به کلیه‌ها می‌رسد، می‌تواند لوله‌های کوچک اندامی را که مسئول فیلتر کردن خون و دفع مواد زائد هستند مسدود کند.

این آسیب می تواند باعث ضعف، درد عضلانی، ادرار تیره و در موارد شدید، نارسایی کلیه و مرگ شود.

به گفته کلینیک مایو، در حالی که این بیماری در ورزشکاران بسیار رقابتی – مانند وزنه برداران یا دوندگان ماراتن – شایع است – ممکن است در پاسخ به برخی داروها از جمله مکمل های غذایی و داروهای استاتین کاهش دهنده کلسترول نیز رخ دهد.

علاوه بر این، رابدو می تواند در اثر تصادفات رانندگی یا انواع دیگر تروما ایجاد شود که ممکن است باعث آسیب عضلانی، گرمازدگی و نیش مارهای خاصی شود که سم آنها باعث آسیب عضلانی می شود.

دکتر جوزف باکس، متخصص مدیریت درد و توانبخشی در سیستم سلامت Mount Sinai می‌گوید: «مصرف بیش از حد الکل و مواد مخدر مانند کوکائین، هروئین، و آمفتامین‌ها می‌تواند باعث آسیب شدید عضلانی شود که می‌تواند منجر به رابدومیولیز شود.

تشخیص رابدو می تواند دشوار باشد زیرا برخی از بیماران هیچ علامتی را تجربه نمی کنند – حداقل در ابتدا.

اگر مشکوک به ابتلا به رابدو هستید، فورا به اورژانس مراجعه کنید. پزشک آزمایش‌های ادرار و خون را برای ارزیابی سلامت ماهیچه‌ها و کلیه‌ها انجام می‌دهد و تشخیص می‌دهد که آیا رابدو دارید یا خیر.

اگر به اندازه کافی زود تشخیص داده شود، رابدو می تواند با بازیابی مایعات، داروها یا دیالیز با موفقیت درمان شود.

در بیشتر موارد، مشکلات سلامتی طولانی مدت ایجاد نمی کند. با این حال، اگر این بیماری درمان نشود و آسیب کلیوی بزرگ رخ دهد، ممکن است به طور دائم آسیب ببیند.

دکتر جاشوا اسکات، پزشک پزشکی ورزشی مراقبت های اولیه در موسسه Cedars-Sinai Kerlan-Jobe در لس آنجلس، به Healthline گفت: «خبر خوب این است که رابدو نسبتاً نادر است. حتی اگر به رابدومیولیز مبتلا شوید، کمتر از نیمی از زمان دچار نارسایی کلیه می شوید که عارضه اصلی آن است.

او افزود: «مگر اینکه در یک تصادف رانندگی با ترومای شدید عضلانی قرار گرفته باشید یا در تلاش برای ثبت رکورد جهانی فشار آپ باشید، مردم نباید نگران رابدومیولیز باشند».

در اینجا نحوه جلوگیری از رابدو آورده شده است

به گفته شانون مگز، یک مربی ورزشی معتبر و دکتر فیزیوتراپی در مرکز درمانی عملکرد درمانی سنت جان در سانتا مونیکا، کالیفرنیا، خوشبختانه رابدومیولیز فعالیتی یک وضعیت بسیار قابل پیشگیری است.

“افراد باید از تمرینات شدید در محیط های گرم و مرطوب خودداری کنند، مگر اینکه به این آب و هوا عادت کنند. هیدراتاسیون و استراحت مکرر در طول ورزش برای کمک به پیشگیری از این وضعیت مهم است.

مگز خاطرنشان کرد: اگر بیش از 60 دقیقه ورزش می کنید، حتماً مقدار زیادی الکترولیت بنوشید تا دوباره هیدراته شده و مواد معدنی کلیدی بدن را دوباره پر کنید.

به گفته اسکات، اکثر پزشکان ورزشی اغلب این وضعیت را در ابتدای فصل ورزشی مشاهده می‌کنند، زمانی که عضلات بدون قید و شرط بیش از حد فشار می‌آورند.

باکس توصیه کرد: اگر برای اولین بار در ورزش های شدید شرکت می کنید یا برای اولین بار در ماراتن یا سه گانه تمرین می کنید، با پزشک خود یا یک مربی ورزشی مشورت کنید.

به طور کلی، بهتر است به تدریج و در طول زمان حدود 10 درصد در هفته تمرینات را افزایش دهید. به خاطر داشته باشید که اگرچه تمرین متوسط ​​ممکن است باعث درجاتی از درد عضلانی شود، اما احتمالاً منجر به رابدو نمی شود.

اسکات می گوید: «اگر تمرین یا ورزش جدیدی را امتحان می کنید، در ابتدا آهسته پیش بروید و فروتن باشید. “این کار از آسیب دیدگی و احتمال شکستگی شدید عضلانی جلوگیری می کند.”

خط پایین

دانا لین بیلی، بدنساز سابق رقابتی، به اشتراک گذاشت که اخیراً از رابدومیولیز رنج می برد – یک بیماری جدی که می تواند باعث نارسایی کلیه شود. اگرچه نادر است، رابدو در ورزشکاران بسیار رقابتی رایج است. بهترین راه برای پیشگیری از آن نوشیدن آب و الکترولیت زیاد و استراحت مکرر بین تمرینات است.