اثرات تلخ مواد شیرین (مطالعه مضرات قندها)

هر فرد سالم باید 55 درصد از نیاز روزانه خود به کربوهیدرات را دریافت کند. کربوهیدراتها به چند دسته مونوهیدرات (مانند گلوکز و فروکتوز) ، دو قند (مانند ساکاروز یا شکر) و چندین قند یا کربوهیدراتهای پیچیده (مانند نشاسته) تقسیم می شوند. آنچه ما قند می نامیم در واقع یک یا دو قند است ، مانند گلوکز یا فروکتوز ، که به عنوان افزودنی در صنایع غذایی استفاده می شود و شکرهایی که ما روزانه مصرف می کنیم و می توانیم مصرف کنیم. «در این قسمت از وب سایت متخصص تغذیه اصفهان ، دکتر رضا اطمینانانی ، قصد داریم مضرات قندها را بررسی کنیم.

زیرا بسیاری از غذاها حاوی قند هستند. رعایت رژیم غذایی بدون این مواد کار ساده ای نیست. اما می توان انواع غیر طبیعی و مضر قندهای موجود در غذاهای فرآوری شده ، نوشیدنی ها ، آب میوه های صنعتی ، دسرها و سایر غذاهای شیرین را در رژیم غذایی روزانه خود محدود یا حذف کرد. ما به نفع سلامتی عمل کرده ایم و بسیاری از افراد تنها در مورد محدودیت یا حذف قندها در رژیم غذایی خود در صورت داشتن دیابت یا سایر بیماری های جدی فکر کرده اند.

مضرات قندها:

1) چاقی

چاقی یکی از ساده ترین و مشخص ترین اثرات قندها است که همه از آن اطلاع دارند. برخلاف قندهای پیچیده ، قندهای تک و دوگانه به سرعت انرژی بدن ما را تامین می کنند و وقتی به این انرژی نیاز نداریم ، بدن چربی اضافی را به استفاده بعدی تبدیل می کند. بنابراین ، مصرف زیاد این مواد ممکن است یکی از دلایل افزایش وزن باشد.

2) تغییرات چربی خون

مطالعات متعدد نشان می دهد که مصرف قند باعث افزایش قابل توجه تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) می شود.

3) فشار خون

اگرچه ما نمک را یکی از عوامل مهم در افزایش فشار خون می دانیم. مطالعات نشان می دهد که مصرف قند نیز با فشار خون بالا ارتباط دارد.

4) سرطان

سلول های سرطانی از قند تغذیه می کنند. علاوه بر این ، این مواد هورمون هایی ترشح می کنند که برای رشد سلول های سرطانی مثر است. مطالعات نشان می دهد که قندها با ایجاد سرطان هایی مانند سرطان سینه ، تخمدان ، پروستات ، رکتوم ، لوزالمعده ، ریه ، مثانه و معده ارتباط دارند.

5) تولید رادیکال های آزاد

رادیکالهای آزاد اتمها یا مولکولهایی هستند که آخرین لایه الکترونی آنها ناقص است و به دلیل عدم ثبات و تمایل به دریافت الکترون ، در بسیاری از بیماریها از جمله سرطان ، بیماریهای قلبی عروقی ، آب مروارید ، آرتریت و همچنین پیری و پیری زودرس نقش دارند. مطالعات نشان می دهد که مصرف قندها باعث افزایش تولید رادیکال های آزاد در بدن می شود.

6) تغییرات در دستگاه گوارش

قندها مشکلات زیادی در سیستم گوارش ایجاد می کنند ، از جمله سوء هاضمه ، سوء جذب ، ادم و زخم.

7) پوسیدگی

ارتباط بین پوسیدگی دندان و مصرف قند برای همه آشکار است.

8) پوکی استخوان

برخی مطالعات ارتباط بین مصرف قند و پوکی استخوان را نشان داده اند. دلیل این امر این است که قندها باعث ایجاد حالت اسیدی در بدن می شوند و کلسیم ، که منبع اصلی ذخایر استخوان است ، از استخوان خارج می شود تا این حالت اسیدی از بین برود و حالت تعادل در بدن ایجاد شود. این عمل به تدریج باعث توخالی شدن استخوان ها می شود.

بررسی آسیب های قندها متخصص تغذیه اصفهان

9) موارد دیگر

مصرف شکر با بسیاری از عوامل دیگر مانند آلزایمر ، کمبود مس ، کاهش جذب کلسیم و منیزیم ، سنگ کیسه صفرا ، آب مروارید ، بزرگ شدن کبد و کبد چرب ، بزرگ شدن کلیه ها و سنگ کلیه ، کاهش توانایی یادگیری در کودکان افسردگی با عدم تعادل هورمونی همراه است (مانند افزایش سطح استروژن در مردان و کاهش هورمون رشد).

ارائه می دهد:

همانطور که قبلاً ذکر شد ، حذف قندها از رژیم غذایی کار ساده ای نیست. با این حال ، از انواع قندهایی که برای بدن مضر نیستند ، می توان استفاده کرد. این به معنای تلاش برای استفاده از قندهای پیچیده (کربوهیدراتهای پیچیده) است که ما آنها را “قندهای خوب” می نامیم. آنها در میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و غلات کامل (به ویژه غلات کامل) یافت می شوند ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین ها و فیبرهای بدن را تامین می کنند و همانطور که آهسته تر جذب می شوند و جذب می شوند ، قند خون را به سرعت کاهش می دهند. آنها افزایش نمی یابند و انرژی مورد نیاز بدن را برای مدت طولانی تری تأمین می کنند.

به خاطر داشته باشید که در مورد میوه ، بهتر است از میوه به طور کامل به جای آب آن (حتی به طور طبیعی) استفاده کنید ، زیرا میوه های کامل حاوی فیبر و آنتی اکسیدان های بیشتری هستند (موادی که بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند). و برای بدن بسیار مفیدتر است. علاوه بر این ، برخی از غذاها مانند نان سفید ، اگرچه طعم شیرینی ندارند ، اما به دلیل فیبر کم و جذب زیاد ، قند خون را به سرعت بالا می برند.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و تغذیه اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

رابطه بین تغذیه و خلق و خو

مضرات رژیم بدون کربوهیدرات

چربی مناسب برای حفظ سلامتی

محصولات تراریخته و غذایی



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *