آهن نقش مهمی در بدن دارد. این عنصر برای اکثر موجودات زنده ضروری است ، زیرا مسئول طیف گسترده ای از فرآیندهای متابولیک است. اینها شامل انتقال اکسیژن به بدن ، تولید DNA ما و انتقال الکترون است. با این حال ، شما می خواهید برای مقدار مناسب آهن تلاش کنید! از آنجا که آهن اضافی می تواند در بدن سم ایجاد کند ، سطح آن در بافتهای بدن باید به شدت تنظیم شود.

علائم کمبود آهن

کمبود آهن را می توان در افراد بدون علامت در غربالگری یا در افراد علامت دار تشخیص داد. اینها شامل ضعف عمومی ، خستگی ، تحریک پذیری ، تمرکز ضعیف ، سردرد و انرژی کم است. برخی از افراد مبتلا به کمبود آهن ممکن است دچار آلوپسی ، از دست دادن جوانه های چشایی یا خشکی دهان شوند.

آزمایش خون شما به چه معناست؟

آزمایشات آهن با اندازه گیری مواد موجود در خون میزان کل آهن بدن را اندازه گیری می کند. این آزمایشات معمولاً همزمان انجام می شوند و می توانند به تشخیص یا نظارت بر کمبود یا سمیت آهن کمک کنند.

  • آهن سرم: میزان آهن موجود در قسمت مایع خون را اندازه گیری می کند
  • ترانسفرین: میزان ترانسفرین (پروتئینی که آهن را به بدن ما منتقل می کند) اندازه گیری کنید.
  • TIBC (ظرفیت اتصال کل آهن): مقدار کل آهن قابل اتصال به پروتئین در خون را اندازه گیری می کند.
  • UIBC (توانایی اشباع نشده برای اتصال به آهن): ذخیره انتقال را تعیین می کند (میزان ترانسفرین که با آهن اشباع نشده بود).
  • اشباع ترانسفرین: مقدار آهن اشباع شده با آهن را منعکس می کند.
  • فریتین سرم: میزان ذخیره شده آهن در بدن را اندازه گیری می کند.

چگونه سطح آهن را به طور طبیعی افزایش دهیم

عوامل تغذیه ای در ایجاد کمبود آهن و ایجاد کم خونی فقر آهن نقش دارند. آهن هم (شامل حیوانات) شامل گوشت ، ماهی ، مرغ و تخم مرغ است. همچنین گزینه های گیاهی زیادی وجود دارد ، از جمله عدس ، نخود ، لوبیا ، توفو / تمپه ، آجیل بادام زمینی ، دانه های کنف ، زردآلو خشک و انجیر و کینوا. تمرکز بر این نوع غذاها برای افزایش طبیعی سطح آهن بسیار مهم است.

برای افزایش جذب منابع آهن گیاهی ، موارد بالا را با غذاهای حاوی ویتامین C مانند فلفل قرمز ، مرکبات ، کلم بروکلی ، گوجه فرنگی ، کیوی ، کلم بروکلی مصرف کنید. همچنین سعی کنید از نوشیدن چای یا قهوه با کافئین در طول وعده های غذایی خودداری کنید ، زیرا این امر می تواند جذب آهن را کاهش دهد. از میان وعده هایی مانند یک مشت بادام هندی لذت ببرید ، می توانید عدس کاری درست کنید ، دانه های کنف را روی جو دوسر / اسموتی بپاشید یا صبحانه ، از جمله زردآلو / انجیر خشک کنید.

مکمل آهن را در نظر بگیرید

اگر آهن کمی دارید ، می توانید از مکمل آهن استفاده کنیدبه مانند همیشه ، قبل از افزودن مکمل ها به برنامه روزانه خود ، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید ، زیرا نیازهای فردی متفاوت است.

منابع:

Bermejo F ، García-López S. A راهنمای تشخیص کمبود آهن و کم خونی فقر آهن در بیماریهای گوارشی World J Gastroenterolبه 2009؛ 15 (37): 4638-4643.

عباسپور ن ، هورل آر ، کلیشادی آر. بررسی آهن و اهمیت آن برای سلامت انسان. J Res Med Sciبه 2014 ؛ 19 (2): 164-174.

Labtestsonline.org. 2021. آزمایشات آهن انجام آزمایشات آنلاین به صورت آنلاین [online] موجود در: [Accessed 2 July 2021]به

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *