ویروس کرونا نامیده می شود ویروس کوید 19
علاوه بر ایجاد اختلال در زندگی روزمره بسیاری از مردم در سراسر جهان ، از اجرای مراسم سنتی در برخی از کشورها از جمله ایران جلوگیری می کند. در این رابطه ، مقامات بهداشتی از مردم می خواهند روابط اجتماعی و خانوادگی را محدود کنند.

توصیه ما به شما این است که برنامه های سفر و بازدید خود از نوروز را تا حد ممکن به تعویق بیندازید. اما اگر شما یک گردهمایی کوچک خانوادگی دارید ، توصیه هایی دارید تغذیه از روزهای بعد برای به حداقل رساندن مشکلات ناشی از آن استفاده کنید.

ابتدا غذاهای پرمصرف نوروزی را ارائه می دهیم:

میوه ها:

میوه ها از نظر مواد مغذی و طعم متفاوت هستند ، اما ویژگی های مشترکی نیز دارند:

1. آنها حاوی آنتی اکسیدان های مختلف هستند. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که از بیماری جلوگیری کرده و با خنثی سازی رادیکال های آزاد ، اثرات سن بر بدن را کند می کنند. (اثر ضد پیری)

2. از آنجا که غذاهای این گروه معمولاً بدون فرآیند تهیه و پخت مصرف می شوند ، میزان از دست دادن مواد مغذی و آنزیم های مفید آنها بسیار ناچیز است.

3. آنها حاوی انرژی کمی هستند. البته آنها حاوی انرژی هستند و تصور عمومی که “میوه شما را چاق نمی کند” اشتباه است و هر 100 گرم میوه معادل 5-6 قاشق غذاخوری برنج ، کربوهیدرات و انرژی است.

یادداشت مهم: برخلاف تصور عموم ، میوه های خشک که به دلیل طعم بسیار مورد توجه قرار گرفته اند ، صبحانه یا غذای ناخواسته محسوب نمی شوند و دارای بیشتر خواصی هستند که برای گروه میوه ها توصیف شده است. اما توجه به این نکته ضروری است که میوه های خشک کالری بیشتری در واحد حجم دارند. به همین دلیل است که آنها درست مانند آجیل هستند که اگر بیش از حد از آنها استفاده شود ، چاق کننده است.

آجیل:

آجیل ها به گروه پروتئین ها تعلق دارند. قدرت آجیل در حضور مواد مغذی و ویتامین ها است. این گروه دارای مزایا و معایبی است که به شرح زیر است:

1. کالری بالایی دارند استفاده از این گروه از غذاها کالری بالایی را برای بدن تأمین می کند که باید به درستی محاسبه و در رژیم غذایی روزانه گروه پروتئین گنجانده شود.

2. دارای محتوای سدیم بالایی هستند. اگرچه میزان سدیم موجود در این غذاها به طور طبیعی زیاد نیست ، اما معمولاً در حین پخت نمک اضافه می شود. میزان بالای سدیم برای افراد سالم و افراد مبتلا به فشار خون نامناسب است.

3. بسیاری از خواص آنها مربوط به چربی های اشباع نشده است ، بنابراین خوردن آجیل مشکلی ایجاد نمی کند. اما روغن ها و چربی ها 9 کیلوکالری انرژی در گرم دارند ، چه خوب و چه بد.

4- افزایش ماندگاری می تواند نوع روغن ها را تغییر داده و از خواص تغذیه ای آنها بکاهد.

5- اگر شما از جمله افرادی هستید که در نوروز مقدار زیادی آجیل مصرف می کنید ، باید مراقب مصرف سایر غذاهای گروه پروتئینی یعنی گوشت قرمز و سفید ، ماهی ، تخم مرغ و محصولات لبنی باشید.

شیرینی

کسانی که بعد از نوروز دچار اضافه وزن می شوند ، شیرینی را بزرگترین مقصر می دانند. شیرینی متعلق به گروه غلات است. آرد شیرینی پزی نوعی دانه تصفیه شده است که سبوس را از دانه ها برای شکل و طعم بهتر جدا می کند.

از دست دادن سبوس منجر به چندین رویداد مهم در این غذاها شد:

1. بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین B و آهن موجود در این غذاها از بین می رود.

2. کمبود سبوس باعث افزایش سریع قند خون پس از مصرف این غذاها می شود و در نهایت ، پس از مصرف این غذاها ، برای مدت کوتاهی احساس گرسنگی خواهید کرد.

3. سبوس آب زیادی را جذب می کند و سرعت حرکت غذا را در دستگاه گوارش افزایش می دهد. حذف سبوس حجم غذا را در معده کاهش می دهد و همچنین سرعت عبور غذا از روده را کاهش داده و منجر به یبوست می شود.

نکات منفی فوق مربوط به آرد تصفیه شده است. حالا فرض کنید می خواهید این آرد کیک را بپزید. حتما کمی شکر و روغن یا کره و خامه و شیر پرچرب به آن اضافه کنید. از آنجا که این غذاها فاقد هیچ گونه ویتامین یا مواد مغذی هستند ، مصرف طولانی مدت آنها می تواند بدن شما را به دلیل کالری دریافتی از دست داده و از سوء تغذیه رنج ببرد. یکی از عوارض سوء تغذیه از دست دادن اشتها است.

توصیه های مهم رژیم غذایی در ایام نوروز:

به یاد داشته باشید که حداقل 3 وعده غذایی اصلی در روز (صبحانه ، ناهار و شام) بخورید.

– در ایام نوروز بهتر است برنامه رژیم غذایی را مانند سایر مواقع تنظیم کنید و از آجیل و آجیل به عنوان میان وعده و به میزان متعادل استفاده کنید. ولی حجم غذا می تواند در هر وعده غذایی اصلی گنجانده شود کاهش. او به ویژه شام ​​بسیار کوتاه می خواست.


صبحانه این یکی از مهمترین وعده های غذایی است که برای سلامتی و رفاه انسان اهمیت ویژه ای دارد. بهتر است افراد در ایام تعطیل زودتر بخوابند تا بتوانند صبح با طراوت از خواب بیدار شده و صبحانه کامل بخورند که شامل مقادیر مناسب نان ، شیر ، پنیر ، گردو و .. است. ممکن است کره ، خامه ، دوغ و تخم مرغ ، خیار ، گوجه فرنگی ، میوه ها و آب میوه های طبیعی برای ایجاد رژیم غذایی متنوع صبحانه استفاده کنید.

میوه ، کشمش و خرما از جمله میوه ها هستند. اگر شما یکی از افرادی هستید که نمی توانید خوردن میوه در مهمانی ها را فراموش کنید ، توصیه می کنیم این مواد را از صبحانه حذف کنید (مصرف چای نیز ممنوع است)

-به دلیل دریافت مواد قندی در عید ، تا جایی که می توانید مصرف قند خود را با چای محدود کنید.

هرم راهنمای غذا مصرف 2-4 واحد میوه در روز را توصیه می کند. در ایام نوروز ، معمولاً به دلیل در دسترس بودن بیشتر میوه ، مصرف آنها در مقادیر زیاد معمولاً بیش از حد و بیش از حد است. بنابراین ، به ویژه اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید ، مصرف میوه را به 2-4 واحد در روز محدود کنید.

– اگر شیرینی می خورید ، باید نسبت نان و برنج را در رژیم غذایی کاهش دهید. در چنین شرایطی ، استفاده از سالاد یا سبزیجات همراه با غذا می تواند علاوه بر ایجاد احساس سیری ، از پرخوری یا سوء تغذیه نیز جلوگیری کند.

– به طور قاطع سهم شیرینی و شکلات در روز و میزان آجیل را تعیین کنید. سهم خود را کنار بگذارید و دیگر درخواست نکنید.

مصرف غذاهای چرب و سرخ شده را کاهش دهید. غذاهای پخته و خورشتی بیشتری بخورید.

شما می توانید از کدو تنبل ، هویج ، سیب زمینی ، کلم بروکلی و مرغ غذای عالی تهیه کنید که ارزش غذایی بالایی دارد و در عین حال کالری بالایی ندارد.

– روزانه 8 تا 11 لیوان آب بنوشید کاهش مصرف آب در نوروز یکی از عوامل مهم مضر برای سلامتی است.
از سوی دیگر ، مصرف آب از پرخوری جلوگیری می کند و باعث می شود احساس سیری کنید.

مصرف زیاد شیرینی و شکلات در ایام نوروز مانند سایر موارد ، این می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. مصرف بیش از حد تنقلات ، شیرینی و شکلات در کودکان امروزه اغلب باعث مشکلات گوارشی مانند معده درد ، تهوع و استفراغ می شود ، در حالی که از مصرف غذاهای اصلی جلوگیری می کند و در نتیجه ادامه این وضعیت به مدت 2 هفته در تعطیلات ، که پر از پیچیدگی است. ، نه سرگرم کننده و نه راحت.

– شیرینی و شکلات می تواند اشتها را به ویژه در کودکان کاهش دهد. بنابراین ، توصیه می شود کمتر از آنها را در فاصله 2 تا 3 ساعت از وعده غذایی اصلی مصرف کنید.

کیک و شکلات را دور از دید نگه دارید. وقتی شیرینی روی میز است ، طبیعی است که هر چند دقیقه یکبار آن را انجام دهید
خوردن شیرینی.

فعالیت بدنی و ورزش کافی داشته باشید.

موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *