برنامه های دوره ای ناشتا

قبل از شروع روزه داری دوره ای حتماً با مشاور و متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

وعده های غذایی روزانه محدود به یک دوره شش تا هشت ساعت در روز است. به عنوان مثال ، می توانید 8/16 روز را امتحان کنید: هشت ساعت غذا خوردن و 16 ساعت ناشتایی.

روش دیگر که به روش 2: 5 معروف است ، شامل خوردن منظم پنج روز در هفته است. در دو روز آینده ، مصرف انرژی محدود به یک وعده 500-600 کالری است. به عنوان مثال ، هر روز در هفته به طور عادی غذا بخورید و فقط یک وعده غذایی در روز در روزهای دوشنبه و پنجشنبه بخورید.

دوره های طولانی تر بدون غذا ، مانند 24 ، 36 ، 48 و 72 ساعت ناشتایی ، می تواند خطرناک باشد. طولانی شدن بیش از حد بدون غذا در واقع بدن را تشویق می کند تا در پاسخ به گرسنگی چربی بیشتری ذخیره کند.

فواید روزه داری دوره ای

مطالعات نشان می دهد دوره های دوره ای روزه داری منجر به چربی سوزی خوب در بدن می شود.

در اینجا برخی از مزایای روزه داری متناوب که تحقیقات تاکنون نشان داده است ، ذکر شده است:

تفکر و حافظه. مطالعات نشان می دهد که روزه داری متناوب باعث افزایش حافظه فعال در حیوانات و حافظه کلامی در بزرگسالان می شود.

سلامت قلب. روزه داری متناوب فشار خون و ضربان قلب در حالت استراحت و سایر اندازه گیری های مربوط به قلب را بهبود می بخشد.

عملکرد فیزیکی. مردان جوان که 16 ساعت روزه گرفته اند با حفظ توده عضلانی ، کاهش چربی را نشان می دهند. موشهایی که در روزهای متناوب تغذیه می شوند هنگام دویدن استقامت بهتری از خود نشان می دهند.

دیابت و چاقی: در مطالعات حیوانی ، روزه داری متناوب از چاقی جلوگیری کرد و در شش مطالعه کوتاه ، افراد بزرگسال چاق از طریق ناشتایی متناوب وزن خود را کاهش دادند.

سلامت بافت: در حیوانات ، روزه داری متناوب آسیب بافت را در حین عمل جراحی کاهش می دهد و نتایج را بهبود می بخشد.

آیا روزه داری دوره ای بی خطر است؟

برخی افراد از این روش برای کنترل وزن استفاده می کنند ، در حالی که برخی دیگر از آن برای درمان بیماری های مزمن مانند سندرم روده تحریک پذیر ، کلسترول بالا یا آرتروز استفاده می کنند. اما روزه داری دوره ای برای همه مناسب نیست.

تاکید می شود که قبل از روزه داری دوره ای (یا هر رژیم غذایی دیگر) ، ابتدا باید با متخصص تغذیه خود صحبت کنید. روزه داری متناوب برای افراد زیر مناسب نیست:

کودکان و نوجوانان زیر 18 سال

زنان باردار یا شیرده

افراد مبتلا به دیابت یا مشکلات قند خون

کسانی که سابقه اختلالات خوردن دارند

به خاطر داشته باشید که روزه داری متناوب می تواند تأثیرات متفاوتی بر افراد مختلف بگذارد. در صورت بروز اضطراب ، سردرد ، تهوع یا علائم دیگر پس از شروع ناشتایی دوره ای ، با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

برای دریافت رژیم غذایی ناشتا با ما تماس بگیرید

مژده رحمانیان ، مشاور متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران

04133310081

www.armooni.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *