آیا می دانستید بدن شما دارای بیش از یک میکروبیوم است؟ در حقیقت ، چهار نوع اصلی میکروبیوم انسان وجود دارد که هریک از آنها برای سلامت کلی شما مهم است. در اینجا ، متخصصان توضیح می دهند که برای پرورش میکروبیوم های سالم چه کاری می توانید انجام دهید.

تا کنون ، بر هیچ کس پوشیده نیست که برخی از باکتری ها از نظر سلامتی در کنار شما هستند. در واقع ، شما ده برابر میکروارگانیسم های بیشتری نسبت به سلول های بدن خود دارید ، و آنها براساس 1-3 درصد از وزن بدن شما را تشکیل می دهند. و این چیز خوبی است. اینها جنگجویانی برای سیستم ایمنی بدن ، سلامت روده ، سلامت دهان و دندان ، سلامت پوست و موارد دیگر هستند. و با هم میکروبیوم انسان را تشکیل می دهند. به بیان ساده ، میکروبیوم مجموعه ای از باکتری ها ، قارچ ها و ویروس ها است که در بدن شما وجود دارد. البته ، میکروبیوم روده توجه زیادی را به خود جلب می کند ، اما سه میکروبیوم دیگر وجود دارد که برای عملکرد کلی بدن شما اجباری است. علاوه بر میکروبیوم روده ، میکروبیوم پوست ، میکروبیوم واژن و میکروبیوم دهان انواع مختلفی از ترکیبات تأثیرگذار را دارند.

بیاموزید که چگونه هر یک از میکروبیوم های منحصر به فرد بدن شما در سلامتی شما نقش دارند و مهمتر از همه ، چگونه می توانید از میکروبیوم های خود مراقبت کرده و باکتری های ساکن آنها را تا حد ممکن متنوع نگه دارید.

میکروبیوم های اصلی بدن شما

میکروبیوم روده

چیست

بزرگترین مجموعه میکروب های شما در دستگاه گوارش است. در چند سال گذشته ، دانشمندان حتی بیشتر در مورد میکروبیوم قابل توجه روده – چگونگی نقش آن در تنظیم خواب ، پیری سالم ، عملکرد مغز و خلق و خوی و حتی ایمنی بدن (حدود 70 درصد از سیستم ایمنی بدن شما در روده قرار دارد) آموخته اند. ، گذشته از همه اینها.

از آنجا که بسیاری از فعالیت های سیستم ایمنی در روده متمرکز است ، داشتن باکتری های خوب که از التهاب و واکنش های غیر طبیعی ایمنی در بدن جلوگیری می کند بسیار مهم است. دکتر کریستین بیشارا ، متخصص داخلی در منطقه نیویورک که از سلامتی یکپارچه با تمرکز بر سلامت روده استفاده می کند ، توضیح می دهد که باکتری های مفید روده یا پروبیوتیک ها به پری بیوتیک های غذایی بستگی دارند.

او می گوید: “این الیاف موجود در غذاهای گیاهی از جمله میوه ها ، سبزیجات و حبوبات است.” بنابراین در مورد آن فکر کنید: اگر از این غذاهای پری بیوتیک به اندازه کافی در رژیم غذایی خود ندارید ، می تواند پروبیوتیک ها را از انجام وظیفه خود برای حفظ سیستم ایمنی و هضم غذا به طور منظم باز دارد.

پروبیوتیک ها همچنین به تقویت پوشش روده کمک می کنند. دکتر بشاره می افزاید: “اگر یکپارچگی مخاط روده به خطر بیفتد ، سموم می توانند از طریق موانع ضعیف روده به جریان خون نفوذ کرده و باعث واکنش سیستم ایمنی شوند که این سموم را خطرناک تلقی می کند.” این پاسخ ایمنی می تواند به سلول های خود بدن حمله کند ، که می تواند منجر به التهاب مزمن (و برخی از علائم ناخوشایند دستگاه گوارش) شود. اما کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای مراقبت از میکروبیوم روده و جلوگیری از التهاب در وهله اول انجام دهید.

چگونه می توان از این مراقبت کرد

  • مطمئن شوید رژیم غذایی شما مملو از پری بیوتیک است. میکروبیوم روده متنوع برای سلامت روده مهم است. این بدان معنی است که برای تغذیه پروبیوتیک ها در روده خود ، غذاهای گیاهی زیادی بخورید. دکتر بیشارا می گوید: “خوردن حداقل 25 تا 30 غذای گیاهی مختلف در هفته برای افزایش تنوع روده” را هدف قرار دهید.
  • الکل و غذاهای فرآوری شده را محدود کنید. اگرچه لازم نیست این موارد را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید ، اما الکل و غذاهای فرآوری شده را در حد اعتدال مصرف کنید. دکتر بشاره می گوید: “هر دو می توانند باکتری های مفید در روده ما را از بین ببرند و باعث ایجاد دیس بیوز ، عدم تعادل میکروب های مفید و نامطلوب روده شوند.” غذاهایی که بیش از حد پردازش می شوند نیز می توانند باعث رشد باکتری های بد روده شده و به این عدم تعادل کمک کنند.
  • مکمل پروبیوتیک مصرف کنید. خوردن غذاهای تخمیر شده مانند کفیر ، کیمچی و میسو که حاوی پروبیوتیک های مورد نیاز شما هستند ، ایده خوبی است. همچنین می توانید از مکمل پروبیوتیک ، به ویژه مکمل حاوی گونه های متعدد باکتری بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیلوس ، مانند Hut’s Gut Instinct ، برای افزایش این تنوع در میکروبیوم استفاده کنید. دکتر بشاره می گوید: “این سویه های پروبیوتیکی مورد مطالعه قرار گرفته و مشخص شده است که با تنظیم مسیرهای التهابی خاص ، نه تنها بر روده بلکه بر سیستم ایمنی بدن ما نیز تأثیر مفیدی دارد.”

میکروبیوم پوست

بسته شدن پوست

چیست

Kieran Mian ، متخصص پوست و متخصص زیبایی DO مستقر در نیویورک می گوید ، اگرچه نمی توانید آن را ببینید ، اما گروهی از باکتری ها ، قارچ ها و ویروس ها روی پوست شما زندگی می کنند. اما نیازی به عجله برای یک تکه صابون احساس نکنید. اگرچه ممکن است به نظر برسد که پوست شما با همه این میکروارگانیسم هایی که روی آن وجود دارد “تمیز” نیست ، اما آنها در واقع در هر لایه از پوست سالم زندگی می کنند.

دکتر میان می گوید: “میکروبیوم را به عنوان خط محافظ پوست در نظر بگیرید.” از پوست در برابر میکروارگانیسم هایی که می توانند به شما آسیب برساند و باعث عفونت شود محافظت می کند و آن را به یک عامل اصلی در سیستم ایمنی (مانند میکروبیوم روده) تبدیل می کند. دکتر میان می افزاید: “میکروبیوم پوست همچنین سیستم ایمنی ما را آموزش می دهد تا تفاوت بین عوامل بیماری زای مضر و بی ضرر را بیاموزد و ارتباط خود را با سیستم ایمنی بدن برای کاهش التهاب حفظ می کند.”

اگر مشکلی در میکروبیوم پوست وجود داشته باشد ، آلرژی های پوستی ، درماتیت آتوپیک و حتی عفونت های پوستی شایع هستند. شما باید یک میکروبیوم سالم داشته باشید که بین میکروارگانیسم های مفید و بالقوه مضر تمایز قائل شود و التهاب را تحت کنترل نگه دارد ، که به بیماری های التهابی پوست از جمله آکنه ، اگزما و پسوریازیس کمک می کند. یک مطالعه جدید میکروبیوم روده و میکروبیوم پوست را در آنچه روده و محور پوست نامیده می شود پیوند می دهد. دیس بیوزیس ، به ویژه در روده ، در نتیجه رژیم نامتعادل ، آلرژی غذایی یا عدم تحمل غذایی ، می تواند باعث التهاب شود که منجر به بدتر شدن آکنه یا سایر بیماری های پوستی می شود.

چگونه می توان از این مراقبت کرد

  • تا آنجا که ممکن است به طور منظم ورزش کنید. وقتی عرق می کنید ، می تواند به عنوان یک پری بیوتیک عمل کرده و باکتری های خوب موجود در میکروبیوم پوست شما را تغذیه کند. دکتر میان می افزاید: “علاوه بر این ، افزایش جریان خون در اثر ورزش برای کل پوست شما مفید است و اکسیژن تازه و مواد مغذی را تأمین می کند.” و علاوه بر این ، افزایش دوز اندورفین ورزش باعث کاهش هورمون استرس التهابی کورتیزول می شود که به پوست شما لطف نمی کند.
  • در ضدعفونی کردن دست زیاده روی نکنید. در حالی که ضد عفونی کننده دست برای مواقعی که بیرون هستید و به آب و صابون دسترسی ندارید بسیار مهم است ، اما اگر می توانید به آن کمک کنید زیاده روی نکنید. دکتر میان می گوید ، استفاده بیش از حد از مواد ضدعفونی کننده در روز یا جایگزینی کامل شستن دست ها می تواند باکتری های خوب موجود در میکروبیوم پوست شما را از بین ببرد. او توصیه می کند پس از اسپری ضدعفونی کننده از دستان خود برای محافظت از این سد پوستی ، از مرطوب کننده استفاده کنید.
  • یک پروبیوتیک موضعی یا خوراکی را امتحان کنید. محصولات مراقبت از پوست با ترکیبات پروبیوتیک تخمیر شده مانند کامبوچا و اسید لاکتیک می توانند به تسکین التهاب و حفظ میکرو فلور منظم پوست کمک کنند. همچنین می توانید از مکمل های پروبیوتیک و پری بیوتیک خوراکی مانند Skin Squad Pre + Probiotic برای تحریک رشد باکتری های خوب ، حمایت از هضم منظم و حمایت از پوست خود از طریق محور روده و پوست استفاده کنید.

میکروبیوم واژن

زنی که پاپایا در دست دارد

چیست

ممکن است کمی از میکروبیوم واژن آگاهی نداشته باشید زیرا اغلب در مورد آن صحبت نمی شود ، اما مکانی متعادل برای حفظ تعادل بدن شما دارد. واژن همچنین برای حفظ وضعیت موجود به میکروارگانیسم ها متکی است: به طور خاص ، یک نوع عمده باکتری. فهیمه ساسان ، بنیانگذار متخصص زنان و زایمان Kindbody در نیویورک ، توضیح می دهد: “باکتری های اصلی استعمار در یک فرد سالم لاکتوباسیل هستند و تصور می شود که اسید لاکتیک آنها تولید می کند در برابر عفونت محافظت می کند.”

هدف از میکروبیوم واژن حفظ pH اسید است. دکتر ساسان می گوید محیط اسیدی نمی تواند از رشد میکروارگانیسم هایی که باعث عفونت می شوند ، مانند واژینوز باکتریایی (BV) و عفونت های قارچی حمایت کند. برخی از علائم تخریب باکتری های واژن شامل ترشح ، بو ، خارش و سوزش است. طبیعی است که باکتری های موجود در میکروبیوم واژن ، به ویژه در مراحل چرخه قاعدگی ، با انواع مختلف فعالیت جنسی و با استفاده از پیشگیری از بارداری هورمونی ، دچار نوسان شوند. بر اساس پروژه میکروبیوم انسانی موسسه ملی سلامت ، میکروبیوم در دوران بارداری به طور چشمگیری تغییر می کند تا به طور خودکار برای زایمان طبیعی آماده شود.

چگونه می توان از این مراقبت کرد

  • کمتر بیشتر است. شما نیازی به مراقبت زیاد ندارید ، زیرا هر چیزی که بتواند تعادل PH طبیعی شما را بر هم بزند ، میکروبیوم واژن شما را نیز به هم می زند. بنابراین ، از هر نوع محصولات معطر یا معطر “پاک کننده” واژن خودداری کنید. دکتر ساسان می گوید: “واژن ها خود را تمیز می کنند.” او توصیه می کند که به سادگی قسمت بیرونی واژن را با صابون بی بو بشویید و لباس زیر نخی بپوشید تا همه چیز را تا آنجا که ممکن است تمیز نگه دارید.
  • علائم را نادیده نگیرید. یک معاینه منظم با متخصص زنان و زایمان کافی است تا با میکروبیوم شما چیزی غیرمعمول پیدا کنید ، اما اگر در این بین علائم عفونت بالقوه دارید ، آنها را حذف نکنید. در صورت مشاهده هر نوع خونریزی غیرطبیعی رحم ، رابطه جنسی دردناک ، تحریک یا ترشح ، با پزشک خود وقت بگیرید.
  • پروبیوتیک مصرف کنید دکتر ساسان می گوید که قرار دادن پروبیوتیک های خوراکی در برنامه معمول شما می تواند به شما در حفظ فلور واژن سالم کمک کند. این ممکن است به نظر برسد خوردن غذاهای بیشتر با پروبیوتیک ها ، حتی ماست ، یا مصرف پروبیوتیک مانند Private Party ، که برای کمک به تعادل میکروبیوم واژن و ارتقاء عملکرد مطلوب دستگاه ادراری تهیه شده است.

میکروبیوم دهان

یک زن با دهان باز لبخند می زند

چیست

آخرین میکروبیوم مهم وجود دارد و آن در دهان شما است. در مخاط دهان زندگی می کند که شامل تمام بافت های لثه ، زبان و داخل گونه ها است. سلامت دهان و دندان شما به باکتری های خوب بستگی دارد تا از دهان شما در برابر میکروب هایی که باعث ایجاد پلاک ، التهاب لثه و سایر بیماری های لثه می شوند محافظت کند. دکتر De Freitas ، بنیانگذار و سرشت زیستی در Onogen ، می گوید مواد مغذی مانند روی ، آهن و منگنز به تقویت این فعالیت ضد میکروبی کمک می کند ، بنابراین شما به مقدار زیادی از این مواد مغذی در رژیم غذایی خود نیاز دارید (سبزیجات برگ دار ، غلات کامل و حبوبات را در نظر بگیرید). دکتر فریتاس می افزاید: میزان ویتامین D شما نه تنها برای سلامت میکروبیوم دهان ، بلکه برای جلوگیری از دندانهای حساس (دندانهای شما استخوانی و استخوانهای شما نیاز به ویتامین D دارند) و ضعیف شدن لثه ها مهم است.

میکروبیوم دهان شما نیز بر ایمنی شما تأثیر می گذارد. دکتر Freitas می گوید: “این یک مانع بین جهان خارج و میزبان است.” باکتری های مناسب در میکروبیوم سالم دهان به مبارزه با عفونت های مخمر ، ویروس ها و باکتری های مضر کمک می کند.

چگونه می توان از این مراقبت کرد

  • یک خمیردندان طبیعی امتحان کنید. دکتر فریتاس پیشنهاد می کند به خصوص اگر می خواهید سلامت میکروبیوم دهان خود را بهبود ببخشید ، خمیردندان بدون فلوراید را امتحان کنید. از آنجا که فلوراید ضد میکروب است ، می تواند باکتری های خوب موجود در میکروبیوم دهان را نیز از بین ببرد.
  • با ویتامین D بارگیری کنیدبه دکتر فریتاس توصیه می کند که به طور مداوم حداقل 3 ماه مکمل ویتامین D برای تقویت دندان ها و لثه ها مصرف کنید. همچنین می توانید مقداری ویتامین D را از غذاهایی مانند ماهی آزاد و دیگر ماهی های روغنی و محصولات لبنی غنی از ویتامین دریافت کنید.
  • از پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها استفاده کنید. دکتر فریتاس می گوید: “برای دندان ها و لثه ها ، یک پروبیوتیک خوراکی می تواند از تأثیر ویروس ها و آلودگی ها بر فعالیت ضد میکروبی جلوگیری کند.” و سپس پری بیوتیک ها ، که در مکمل هایی مانند Skin Squad و همچنین در غذاهای پر از فیبر یافت می شوند ، این پروبیوتیک ها را تغذیه می کنند تا همه میکروبیوم های شما متعادل شوند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *