محققان می گویند حمام آب گرم می تواند به کاهش التهاب و کنترل قند خون کمک کند. اما جایگزینی برای ورزش نیست.

در پینترست به اشتراک بگذارید
حمام آب گرم می تواند به ترشح مواد شیمیایی ضد التهابی در بدن کمک کند. گتی ایماژ

احتمالاً به یک حمام حباب آرامش بخش به عنوان پادزهر یک روز پر استرس فکر می کنید.

مطمئناً می تواند همین باشد.

اما تحقیقات جدید نشان می دهد که یک حمام طولانی و داغ ممکن است به اندازه یک جلسه تمرینی ملایم برای شما مفید باشد.

محققان انگلیسی گزارش کردند که غوطه وری در آب گرم – یعنی نشستن طولانی مدت در حمام آب گرم – ممکن است به کاهش التهاب و کنترل سطح قند خون به همان روشی که ورزش انجام می دهد کمک کند.

این به ویژه برای افرادی که نمی توانند ورزش کنند یا توصیه های هفتگی فعالیت بدنی را رعایت کنند مفید است.

با این حال، قبل از اینکه شیر آب خود را باز کنید و در یک بمب حمام حل شونده بیندازید، باید محدودیت های این یافته ها را درک کنید.

نقش التهاب در سلامتی

التهاب بعد از ورزش، مانند درد عضلات و قرمزی، قابل انتظار است.

در طول استرس فیزیکی کوتاه، سطح نشانگرهای التهابی افزایش می یابد.

این نشانگرها تولید یک ماده شیمیایی التهابی دیگر به نام اینترلوکین را نشان می دهند.

پس از این افزایش اولیه التهاب، بدن شما مواد شیمیایی ضد التهابی طولانی مدت تولید می کند. این مواد با سطوح بالای التهاب ناشی از ورزش مبارزه می کنند.

این یک فرآیند طبیعی و طبیعی است: التهاب مختصر با ضد التهاب طولانی مدت همراه است.

با این حال، زمانی که فرآیند ضد التهابی به اندازه کافی قوی نباشد، بدن شما ممکن است با التهاب مزمن و با درجه پایین مواجه شود.

این نوع التهاب سالم نیست. در واقع، ممکن است به تعدادی از شرایط سلامتی از جمله چاقی و دیابت کمک کند.

ورزش می تواند با التهاب مبارزه کند، اما همه نمی توانند ورزش کنند. یا ممکن است نتوانند در سطوح کافی ورزش کنند تا از مزایای ضدالتهابی بهره مند شوند.

در سال های اخیر، تحقیقات نشان داده است که افزایش دمای بدن می تواند بر پاسخ التهابی بدن نیز تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که همین افزایش دمای بدن ممکن است تولید اکسید نیتریک را افزایش دهد. این ماده در خون شما می تواند به بهبود جریان خون و انتقال گلوکز در سراسر بدن کمک کند.

با این حال، چیزی که مشخص نیست این است که آیا جایگزین‌های ورزشی، مانند نشستن در وان آب گرم، می‌تواند همان التهاب با درجه پایین و پاسخ‌های ضدالتهاب سالم را ایجاد کند یا خیر.

آنچه محققان دریافتند

برای این آزمایش، محققان 10 مرد دارای اضافه وزن و کم تحرک را انتخاب کردند.

شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند. هر دو گروه به مدت 15 دقیقه در اتاقی با دمای 80 درجه فارنهایت (27 درجه سانتیگراد) نشستند.

سپس، اولین گروه از داوطلبان به مدت یک ساعت در حمام غوطه‌وری در آب 102 درجه فارنهایت (39 درجه سانتی‌گراد) تا گردن شرکت کردند.

گروه دوم به مدت مشابه در اتاقی با دمای محیط نشستند.

در فواصل 15 دقیقه ای، محققان فشار خون، ضربان قلب و دمای مرکزی هر یک از شرکت کنندگان را اندازه گیری کردند.

نمونه خون قبل از آزمایش، بلافاصله بعد از آزمایش و در یک جلسه پیگیری دو ساعت پس از آزمایش انجام شد.

محققان در این نقاط مطالعه از هر یک از مردان نمونه خون گرفتند تا بتوانند نشانگرهای التهاب، قند خون و سطح انسولین را بررسی کنند.

سه روز پس از اولین آزمون، شرکت‌کنندگان بازگشتند و نقش‌های خود را تغییر دادند.

یک جلسه غوطه وری در آب گرم تأثیرات مثبتی داشت.

یعنی باعث افزایش سطح اینترلوکین (ماده شیمیایی التهابی) و افزایش سطح اکسید نیتریک در خون شد.

افزایش اکسید نیتریک می تواند باعث شل شدن عروق خونی شود که می تواند فشار خون را کاهش دهد. همچنین تصور می شود که اکسید نیتریک باعث بهبود مصرف گلوکز توسط بافت های بدن شما می شود.

برای مرحله نهایی آزمون، شرکت کنندگان برای تکمیل 10 جلسه غوطه وری در آب گرم در 14 روز بازگشتند. پنج جلسه اول 45 دقیقه بود. پنج پایانی 60 دقیقه بود.

نمونه‌های خونی که پس از دوره درمان دو هفته‌ای گرفته شد، حتی نتایج بیشتری را مشاهده کرد.

سطح قند خون و انسولین ناشتا و همچنین سطوح التهاب با درجه پایین کاهش یافت.

این اثرات مشابه تاثیر ورزش بر التهاب و سطح گلوکز بدن شما است.

به عبارت دیگر، جلسات غوطه وری در آب گرم به همان اندازه که ورزش در این مردان مفید بود.

کریستف لیخت، دکترا، MSc، یکی از نویسندگان این مطالعه و مدرس فیزیولوژی ورزش در دانشگاه لافبورو در ایالات متحده، “مطالعه ما نشان می دهد که حتی یک جلسه باعث افزایش نشانگرهایی می شود که ممکن است در صورت تکرار در طی دو هفته تاثیر مثبتی بر سلامتی بگذارد.” پادشاهی، به Healthline گفت. “به نظر می رسد شبیه به ورزش است. یک جلسه تمرین کمک زیادی به تناسب اندام یا سلامتی نمی کند، اما جلسات مکرر اثر مطلوب را نشان می دهد.

ورزش، آب گرم و سلامتی

گرما و آب درمانی، مانند سونا و حمام آب گرم، سال هاست که حوزه تحقیقات علمی بوده است.

آ مطالعه 2016 دریافتند که گرما درمانی می تواند گردش خون و عملکرد عروق را بهبود بخشد. این ممکن است فشار خون و سفت شدن رگ های خونی را کاهش دهد.

دهه‌ها پژوهش نشان می‌دهد که حمام آب گرم ممکن است کیفیت خواب را نیز بهبود بخشد.

هنگامی که در حمام یا سونا آب گرم نشسته اید، دمای مرکزی بدن شما افزایش می یابد. هنگامی که از محیط گرم خارج می شوید، کاهش آهسته دما به بدن شما سیگنال می دهد که زمان استراحت فرا رسیده است.

این ممکن است به شما کمک کند که بخوابید و بخوابید.

در واقع، مزایای درک شده گرما درمانی، آن را به هدف افرادی تبدیل می کند که به دنبال درمان های جایگزین هستند.

هزینه نسبتا کم و خطرات محدود عوارض جانبی احتمالی، گرما درمانی را برای بسیاری از افرادی که به دنبال رهایی از شرایط مختلف سلامتی هستند، مورد توجه قرار می دهد.

این جدیدترین مطالعه که در مجله فیزیولوژی کاربردی منتشر شده است، تأثیر گرما درمانی را بر نشانگرهای التهابی و قند خون ناشتا در بدن نشان می‌دهد.

آیا حمام می تواند جایگزین زمان باشگاه شود؟

لیخت و همکارانش در پیشنهادات خود چندان جلو نمی روند.

لیخت می‌گوید: «ما پیشنهاد نمی‌کنیم که جلسات ورزشی را با حمام‌های آب گرم جایگزین کنید، زیرا ورزش اثرات مثبت ثابت‌شده زیادی دارد که بعید است هنگام حمام کردن در خانه به برخی از آنها دست پیدا کنید.

او بهبود در استقامت و قدرت، تعاملات اجتماعی و مزایای روانشناختی ورزش در خارج از منزل را به عنوان دلایلی برای عدم صرف نظر از زمان تردمیل خود برای نشستن در حمام آب گرم ذکر می کند.

با این حال، او به شما پیشنهاد می‌کند که برنامه تمرینی خود را با یک حمام آب گرم برای مزایای بیشتر تکمیل کنید.

لیخت به Healthline گفت: «ما افراد را تشویق می‌کنیم که روزهای ورزش فعلی خود را با یک یا دو حمام آب گرم پر کنند. “این به ویژه در مورد افرادی که محدود به رعایت دستورالعمل های ورزشی توصیه شده هستند صدق می کند.”

نیکی کرک، DC، MSc، یک پزشک ورزشی کایروپراکتیک، همچنین می گوید حمام آب گرم جایگزین خوبی برای تمرینات قلبی و تحمل وزن نیست.

کرک می گوید که مزایای ورزش فراتر از پاسخ های ضد التهابی است. آنها شامل کاهش خطر سکته مغزی، بهبود توانایی تفکر، کاهش احتمال و شدت افسردگی، کاهش خطر دیابت و کاهش خطر شکستگی استخوان هستند.

حمام ممکن است اینقدر موثر نباشد.

کرک به Healthline گفت: “مزایای اضافی فعالیت بدنی یا ورزش می تواند شامل کاهش خطر افتادن، کاهش شروع زوال عقل، بهبود سلامت مفاصل و کاهش خطر ابتلا به سرطان باشد.” با غوطه ور شدن در آب، اثرات تحمل وزن بر روی مفاصل و استخوان ها، فعالیت پمپ عضلانی که به بازگشت وریدی، قدرت و انعطاف پذیری قلب و همچنین سیستم اسکلتی عضلانی کمک می کند را از دست می دهیم.

مردانی که در مطالعه شرکت کردند، ناراحتی خود را در طول جلسات غوطه وری گزارش کردند. این ناراحتی ممکن است نتیجه دمای بالا یا مدت زمانی باشد که آنها در آب داغ می‌نشینند و تا گردن غوطه‌ور می‌مانند.

این الزامات ممکن است اتخاذ این نوع درمان جایگزین را دشوار کند.

به همین دلیل است که لیخت و همکارانش ممکن است به تحقیقاتی در آینده نگاه کنند که از دوره‌های غوطه‌وری کوتاه‌تر و دمای پایین‌تر آب استفاده می‌کنند.

خط پایین

نتایج این مطالعه نشان می دهد که حمام آب گرم ممکن است برای افرادی که کم تحرک هستند یا قادر به ورزش نیستند مفید باشد.

کرک گفت: “اگر افراد در شرایطی هستند که سلامت آنها به خطر می افتد و از نظر فیزیکی قادر به شرکت در فعالیت بدنی نیستند، غوطه وری در آب گرم می تواند روشی مفید برای کاهش برخی از عوامل خطر مرتبط با چاقی و کم تحرکی باشد.”

اما برای افرادی که می توانند ورزش کنند، این مطالعه اجازه رد شدن از باشگاه و رفتن به جکوزی را ندارد.

در عوض، می‌توانید از حمام‌های آب گرم برای تکمیل تمرینات خود استفاده کنید و احتمالاً پاسخ التهابی طبیعی بدن خود را طولانی‌تر کنید.