کارشناسان می گویند مطالعه اخیر مبنی بر اینکه یک نوشیدنی انرژی زا ممکن است به عملکرد رگ های خونی فرد آسیب برساند، بیش از حد مورد توجه قرار گرفته است، اگرچه دلایل زیادی برای اجتناب از مصرف آن وجود دارد.

در پینترست به اشتراک بگذارید
آیا می‌دانید نوشیدنی‌های انرژی‌زا چگونه ممکن است بر سلامت شما تأثیر بگذارند؟ گتی ایماژ

اگر وارد یک فروشگاه رفاهی در ایالات متحده شوید و به اصطلاح “نوشیدنی های انرژی زا” را در داخل کولرها پیدا نکنید، سخت خواهید بود.

برخی حتی نمایشگرهای مارک دار مخصوص خود را با رنگ های روشن و نوید افزایش عملکرد دارند، چه ذهنی و چه فیزیکی.

در حالی که علم هنوز در مورد این که دقیقاً چه چیزی در این نوشیدنی ها وجود دارد و اثرات آن بر سلامتی چیست، وجود ندارد، برخی تحقیقات جدید نشان می دهد که مصرف یک نوشیدنی انرژی زا می تواند بر سیستم گردش خون شما در کل بدن تأثیر بگذارد.

آ مطالعه اخیر – انجام شده بر روی نمونه کوچکی از دانشجویان پزشکی (که معمولاً جوان‌تر هستند)، ارائه شده در یک کنفرانس، و در یک مجله معتبر منتشر نشده است – ادعا می‌کند که حتی یک نوشیدنی انرژی‌زا می‌تواند به عملکرد رگ‌های خونی فرد آسیب برساند.

محققان دانشکده پزشکی مک گاورن در UTHealth در هیوستون دریافتند که یک ساعت و نیم پس از مصرف یک نوشیدنی انرژی‌زای 24 اونسی – بزرگ‌تر از بسیاری از نوشیدنی‌های موجود در فروشگاه‌های گوشه‌ای در سراسر ایالات متحده – رگ‌های خونی 44 نفر به نصف آنها منقبض شده است. اندازه.

این یک مشکل است زیرا هرچه رگ‌ها کوچک‌تر باشند، قلب باید سخت‌تر پمپاژ کند تا خون را به قسمت‌هایی از بدن از جمله ریه‌ها، مغز و خود قلب برساند.

محققان می گویند که آنها بر این باورند که این اثرات ممکن است به ترکیب مواد موجود در نوشیدنی انرژی زا مرتبط باشد: کافئین، تورین، شکر و “گیاهان”.

نویسندگان خاطرنشان کردند: «از آنجایی که نوشیدنی‌های انرژی‌زا در حال محبوب‌تر شدن هستند، مهم است که اثرات این نوشیدنی‌ها را بر کسانی که مرتباً آن‌ها را می‌نوشند بررسی کنیم و بهتر تعیین کنیم که در صورت وجود، الگوی مصرف ایمن چیست».

دکتر مورتون تاول، استاد بازنشسته پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا، هشدار می دهد که مشاهده در این مطالعه عملاً بی معنی است.

در مورد خود این مطالعه، او می‌گوید که به پیامدهای سلامتی توجه نمی‌کند و ما، خوانندگان تحقیق، «در مورد اینکه چه موادی در محصولات انرژی‌زا، در صورت وجود، می‌تواند مسئول چنین تغییراتی باشد، در تاریکی مانده‌ایم».

سرعت ورود نوشیدنی‌های انرژی‌زا به بازار، تحقیقات مربوط به اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت سلامتی و همچنین مقررات مربوط به استفاده از آن‌ها را بسیار پیشی‌گرفته است.

پیش‌بینی می‌شود بازار جهانی نوشیدنی‌های انرژی‌زا تا سال 2024 به 72 میلیارد دلار برسد. در حالی که مصرف آن‌ها در بین بچه‌ها محبوب است، گروه سنی که بیشترین مصرف روزانه را گزارش می‌کنند، گروه سنی 30 تا 39 سال هستند.

در مورد خود نوشیدنی های انرژی زا، تاول می گوید که آنها پول هدر داده اند. قدرت آنها از کافئین می آید، همان کافئین موجود در قهوه. در مورد موادی مانند تورین، تاول می گوید که آنها صرفاً در حال بازاریابی هستند.

تاول به Healthline گفت: “مواد اضافی به سادگی “پنسمان پنجره” را برای انتقال یک هاله علمی ایجاد می کنند. مقدار کافئین موجود در این محصولات بسیار متفاوت است، از سطوح ناچیز تا تقریباً سمی.

برخی از نوشیدنی‌های محبوب‌تر نام‌هایی مانند Red Bull، Monster و Rock Star دارند. همچنین یکی به نام 51 Fifty وجود دارد که اشاره ای به قانون کالیفرنیا دارد که تعهد روانپزشکی یک فرد را توجیه می کند زیرا ممکن است تهدیدی برای خود یا دیگران باشد.

به نظر می رسد که این بیشتر به عنوان یک هشدار عمل می کند تا یک استراتژی بازاریابی.

در پینترست به اشتراک بگذارید
مقدار کافئین موجود در این محصولات بسیار متفاوت است و از سطوح ناچیز تا تقریباً سمی متغیر است. گتی ایماژ

در یک قوطی چیست؟

نوشیدنی های انرژی زا اساساً نوشابه هایی هستند که محتوای کافئین آن ها روی عدد 11 تنظیم شده است، بنابراین، البته شکر نیز وجود دارد.

همانطور که مقامات و کارشناسان بهداشت هشدار داده اند و Healthline و سایر رسانه ها گزارش داده اند، این بخشی اعتیادآور از فرهنگ غرب است که به سطح همه گیر رسیده است.

به شدت برای کودکان عرضه می شود. و بازوهای تبلیغاتی و لابی گری آن فوق العاده قوی هستند.

شکر در غذاهای بسته بندی شده و اکثر گزینه های نوشیدنی در بخش نوشیدنی فروشگاه محلی شما فراگیر است. این وزنی است که پشت یک قوطی هر نوشیدنی انرژی‌زای محبوب این هفته است.

دکتر جک اسپرینگر، FACEP، پزشک و مربی اورژانس مستقر در لا جولا، کالیفرنیا، می‌گوید نوشیدنی‌های انرژی‌زا نه تنها حاوی مقادیر زیادی کافئین و شکر هستند، بلکه حاوی مواد افزودنی و مکمل‌های مختلفی هستند که هیچ‌کدام از آنها فواید سلامتی مفیدی ندارند. در انسان.»

اسپرینگر می‌گوید که مقادیر زیاد قند مایع به تنهایی باعث افزایش سطح گلوکز خون می‌شود – یا “قند بالا” – اما زمانی که انرژی اولیه از بین رفت، “ترن هوایی ترشح هورمون‌ها” وجود دارد.

مقادیر بالای کافئین در نوشیدنی ها می تواند باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب شود، در حالی که سایر مواد موجود در نوشیدنی ممکن است مسئول ریتم غیر طبیعی قلب، آنوریسم و ​​به ندرت حملات قلبی غیرمنتظره باشند.

اسپرینگر می‌گوید: هنگامی که اوج از بین می‌رود، بدن به گونه‌ای پاسخ می‌دهد که تحت استرس است. این همان “تصادف” است که 5-Hour Energy خود را به عنوان پیشگیری کننده معرفی می کند.

اسپرینگر می گوید که مقادیر زیاد شکر و کافئین با هم اثر ادرارآور دارند (یعنی باعث ادرار زیاد شما می شوند). دانستن این موضوع برای هرکسی که هنگام ورزش در فضای باز مصرف می‌کند بسیار مهم است – دقیقاً مانند بازاریابی و تبلیغات که به مردم توصیه می‌کند. این امر از دست دادن مایعات و احتمال کم آبی بدن را افزایش می دهد.

این فراز و نشیب‌ها می‌توانند اثرات طولانی‌مدتی از جمله ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر و دیابت نوع 2 داشته باشند.

چه کسانی باید از نوشیدنی های انرژی زا اجتناب کنند؟

نوشیدنی های انرژی زا نمونه دیگری از چیزی است که همیشه برای همه افراد نیست.

اسپرینگر گفت: «این نوشیدنی‌ها احتمالاً در صورت استفاده معقولانه و گهگاهی به بسیاری از افراد آسیب نمی‌رسانند، اما کودکان و نوجوانان، کسانی که دیابت یا سابقه خانوادگی قوی دارند، و آن‌هایی که ریتم قلب غیرطبیعی یا اضطراب دارند باید از این نوشیدنی خودداری کنند.»

علاوه بر افراد مبتلا به اضطراب، بی خوابی و مشکلات قلبی شناخته شده، دکتر نیکت سونپال، استادیار بالینی در کالج پزشکی استئوپاتیک تورو و استادیار بالینی در دانشکده پزشکی دانشگاه سنت جورج، می گوید زنان باردار یا در تلاش برای تبدیل شدن به این بیماری هستند. زنان باردار و شیرده باید با پزشک خود در مورد محدود کردن مصرف کافئین صحبت کنند.

سونپال به Healthline گفت: «قاعده کلی این است که اگر نمی دانید، از پزشک خود بپرسید. اگرچه استفاده از کافئین ممکن است برای بزرگسالان بی خطر باشد، اما برای کودکان ایده خوبی نیست. نوجوانان باید مصرف کافئین را محدود کنند.

همچنین باید بگوییم که مخلوط کردن کافئین با مواد دیگر مانند الکل قطعا ایده خوبی نیست.

سونپال نیز توصیه های عملی ارائه کرد. او می گوید اگر هر یک از علائم زیر را بعد از نوشیدن بیش از چهار فنجان قهوه کافئین دار در روز تجربه می کنید، باید به فکر کاهش آن باشید:

  • میگرن
  • بیخوابی
  • عصبی بودن
  • تحریک پذیری
  • بی قراری
  • تکرر ادرار یا ناتوانی در کنترل ادرار
  • ناراحتی معده
  • ضربان قلب سریع
  • لرزش عضلات

بن گرینفیلدیک ورزشکار حرفه ای و متخصص تغذیه می گوید که به دلیل سطوح بالای قند موجود در نوشیدنی های انرژی زا و سایر اشکال کافئین رسانی، بهتر است قهوه و چای را به دلیل محتوای نسبتاً کم کافئین و سطوح بالای آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها مصرف کنید. اما این بدان معنا نیست که می توانید قهوه و چای خود را در شکر و خامه بپاشید.

او به Healthline گفت: «بهتر است این نوشیدنی ها را مستقیم بنوشید. “ببخشید، لاته ادویه کدو حلوایی.”