علت چاقی یک روزه چیست؟

چاقی فقط ناشی از پرخوری نیست و عوامل زیادی بر افزایش وزن تأثیر می گذارد که ممکن است از آنها بی خبر باشید. در این مقاله به بررسی این عوامل چاقی می پردازیم.

چاقی یک بیماری خطرناک است که می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. اما نکته مهم این است که تقریباً بسیاری از مردم علت افزایش وزن و چاقی را نمی دانند و معتقدند همه کارها را درست انجام داده اند و بدون دلیل چاق شده اند. به همین دلیل ، در این مقاله در مجله پزشکی Apple Health ، ما سعی کرده ایم دلایلی را که ممکن است باعث افزایش وزن شما شده است ، بررسی کنیم ، اما از آن مطلع نیستید. با ما بمان.

چرا بدون دلیل وزن اضافه می کنیم؟

اول از همه ، باید بگوییم که هیچ چاقی بدون علت نیست و اگر فکر می کنید علت چاقی شما یک مشکل ماوراء طبیعی است ، بسیار در اشتباه هستید. علت چاقی شما به شیوه زندگی یا سلامت شما مربوط می شود در واقع شما تنها دلیل افزایش وزن را نمی دانید. برخی از افراد نیز تصور می کنند که بسیار کم و درست غذا می خورند و به دنبال علت افزایش وزن بدون خوردن زیاد غذا هستند ، اما این فقط صورت مشکل را پاک می کند و کمکی به شما نمی کند.

موارد زیر احتمالاً یکی از دلایل افزایش وزن و چاقی هستند ، اما شما در مورد آنها اطلاعی ندارید.

گیر افتادن

عدم فعالیت در طول روز و به اصطلاح. بی تحرکی یک عامل م inثر در افزایش وزن و بیماریهای مزمن است. کار پشت میز ، تماشای تلویزیون ، رانندگی و استفاده از رایانه و تلفن همراه همه فعالیت های بی تحرک هستند.

بی تحرکی و چاقی

مطالعه بر روی 464 فرد چاق و دارای اضافه وزن نشان داد که متوسط ​​زمان نشستن روزانه آنها 6.2 ساعت در روزهای هفته و 6 ساعت در روزهای غیر کاری است. کار به دنبال تماشای تلویزیون بیشترین نقش را در افراد کم تحرک در این مطالعه ایفا کرد.

ایجاد چند تغییر ساده در شیوه زندگی ، مانند ورزش و نشستن کمتر ، می تواند تفاوت زیادی در عدم تحرک و پیشگیری از چاقی ایجاد کند. به عنوان مثال ، یک مطالعه سه ماهه بر روی 317 کارگر نشان داد که جایگزینی تنها یک ساعت نشستن با یک ساعت ایستادن در طول روز کاری باعث کاهش کل وزن بدن ، کاهش دور کمر و افزایش توده عضلانی می شود.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که گذراندن زمان زیاد پشت صفحه می تواند به طور قابل توجهی در افزایش وزن ناخواسته نقش داشته باشد.

حتی تغییرات جزئی مانند پیاده روی بعد از شام به جای تماشای تلویزیون ، ورزش یا استراحت بعد از ظهر ، استفاده از یک میز ایستاده یا پیاده روی در محل کار با دوچرخه ، می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند.

شکر و شیرینی زیاد بخورید

مصرف منظم غذاها و نوشیدنی های شیرین مانند شیرینی ، شیرینی ، نوشابه ، نوشیدنی های ورزشی ، بستنی ، چای سرد و انواع قهوه های شیرین می تواند به راحتی به بدن شما در تجمع چربی بیشتر کمک کند. مصرف زیاد قند و شیرینی علاوه بر اینکه یکی از عوامل چاقی بدون خوردن زیاد غذا است ، می تواند شانس ابتلا به برخی بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را نیز افزایش دهد.

در ایالات متحده ، نوشیدنی های قندی بزرگترین منبع قند هستند و به شدت با افزایش وزن ارتباط دارند. به عنوان مثال ، بررسی 30 مطالعه روی 242،352 کودک و بزرگسال نشان داد که نوشیدنی های شیرین با افزایش وزن و چاقی ارتباط دارند.

مطالعه دیگری بر روی 11،218 زن نشان داد که نوشیدن یک نوشیدنی شیرین در روز منجر به افزایش وزن در دو سال می شود.

اگرچه مصرف زیاد قند و شیرینی برای سلامتی بسیار مضر است ، قطع ناگهانی مصرف قند توصیه نمی شود و می تواند مشکلات جدی برای سلامتی شما ایجاد کند. به همین دلیل ، بهتر است مصرف قند و شیرینی را به تدریج کاهش دهید.

غذاهای فراوری شده

غذاهای فرآوری شده یکی از بزرگترین دلایل چاقی بدون خوردن غذای زیاد است و بسیاری از مردم نمی دانند که علت چاقی آنها به دلیل مصرف غذاهای فرآوری شده است. غذاهای کاملاً فرآوری شده مانند غلات ، فست فودها و مایکروویو حاوی تعدادی ترکیبات مضر مانند قند اضافه شده ، مواد نگهدارنده و چربی های ناسالم است که بدون شک برای سلامتی شما مضر است و باعث چاقی می شود.

علت چاقی

به عنوان مثال ، یک مطالعه در سال 2019 بر روی 19،363 بزرگسال کانادایی نشان داد کسانی که غذاهای فرآوری شده می خوردند 32 درصد بیشتر از افرادی که غذاهای فرآوری شده مصرف می کردند ، چاق تر بودند.

غذاهای بسیار فرآوری شده معمولاً کالری بالایی دارند ، اما فاقد مواد مغذی ضروری مانند پروتئین و فیبر هستند که به شما احساس سیری می دهند ، که به راحتی می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

او به اندازه کافی نمی خوابد

خواب برای سلامتی و تناسب اندام ضروری است. خواب ناکافی در کنار سایر آثار منفی می تواند منجر به افزایش وزن شود.

مطالعه ای روی 92 زن نشان داد کسانی که کمتر از 6 ساعت در روز می خوابند دارای شاخص توده بدنی (BMI) و سطح ویسفاتین (پروتئینی که توسط سلول های چربی ترشح می شود) بیشتر از زنانی هستند که کمتر از 6 ساعت در روز و شش ساعت می خوابند. یا بیشتر در روز

بنابراین ، افزایش زمان خواب می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خواب شبانه به مدت 7 ساعت یا بیشتر با 33 درصد افزایش احتمال کاهش وزن در مقایسه با خواب کمتر از 7 ساعت همراه است.

اگر کیفیت خواب پایینی دارید ، می توانید با کاهش زمان استفاده از انواع مانیتور (کامپیوتر ، تلفن همراه یا تلویزیون) قبل از خواب ، با کاهش میزان مصرف کافئین و خوابیدن در زمان معین ، آن را بهبود بخشید.

شما به اندازه کافی غذاهای سالم و سالم نمی خورید

اگر غذاهای سالم و سالم نخورید ، می تواند به اندازه خوردن غذاهای ناسالم و فرآوری شده برای سلامتی شما مضر باشد و منجر به افزایش وزن شود. در واقع ، وقتی صحبت از تغذیه سالم می شود ، خوردن بهتر از نخوردن است و همین باعث می شود بدون خوردن زیاد وزن خود را افزایش دهید.

یک مطالعه 609 بزرگسال دارای اضافه وزن را به دو گروه تقسیم کرد که رژیم کم چربی یا کم کربوهیدرات را به مدت 12 ماه دنبال کردند.

به هر دو گروه آموزش داده شد که میزان مصرف سبزیجات خود را به حداکثر برسانند ، مصرف قندهای اضافی ، چربی های ترانس و کربوهیدرات های تصفیه شده را محدود کنند ، غذاهای کامل را با حداقل غذاهای غنی از مواد مغذی بخورند و بیشتر وعده های غذایی را در خانه تهیه کنند.

این مطالعه نشان داد افراد در هر دو گروه رژیم غذایی مقادیر یکسانی از وزن خود را از دست دادند-12 پوند (5.4 کیلوگرم) برای گروه کم چرب و 13 پوند (5.9 کیلوگرم) برای گروه کم کربوهیدرات. چنین نتیجه ای نشان می دهد که کیفیت مواد موجود در غذا مهمترین عامل برای کاهش وزن است.

گنجاندن غذاهای کامل در رژیم غذایی دشوار نیست. سعی کنید به تدریج غذاهای کامل و مغذی مانند سبزیجات ، میوه ها ، لوبیا ، تخم مرغ ، آجیل و دانه ها را به وعده ها و میان وعده های خود اضافه کنید.

فشار

استرس مزمن یک مشکل بسیار شایع در زندگی امروز است که می تواند عامل چاقی شما باشد. سطوح بالای هورمون استرس کورتیزول گرسنگی و میل شدید به غذاهای پرکالری را افزایش می دهد که می تواند منجر به افزایش وزن شود. علاوه بر این ، مطالعات نشان می دهد که افراد چاق میزان کورتیزول بالاتری نسبت به افراد بدون بیماری دارند.

افزایش وزن بدون پرخوری

جالب اینجاست که مدیریت استرس می تواند منجر به کاهش وزن شود. در یک مطالعه 8 هفته ای بر روی 45 بزرگسال چاق ، افرادی که از تکنیک های آرام سازی مانند تنفس عمیق استفاده می کردند ، نسبت به افرادی که فقط توصیه های استاندارد رژیم غذایی را دریافت می کردند ، کاهش وزن قابل توجهی داشتند.

برای کاهش استرس ، سعی کنید تکنیک های آرامش روزمره خود مانند یوگا ، گذراندن وقت در طبیعت و برقراری ارتباط با دوستان را در برنامه خود قرار دهید.

شما از اختلالات خاصی رنج می برید

در حالی که علت چاقی معمولاً به شیوه زندگی اشتباه و توصیه هایی که ذکر کردیم برمی گردد ، برخی از اختلالات سلامتی نیز می توانند باعث چاقی شوند. در واقع دلیل افزایش وزن بدون خوردن زیاد غذا و حتی انجام فعالیت بدنی زیاد ممکن است مربوط به این مشکل باشد و هر چقدر هم که برای بهبود شیوه زندگی خود تلاش کنید باز هم با تجمع چربی اضافی روبرو خواهید شد. بدن از جمله اختلالاتی که می توانند باعث چاقی شوند عبارتند از:

  • کم کاری تیروئید: این وضعیت که بر فعالیت غده تیروئید تأثیر می گذارد ، می تواند باعث چاقی و افزایش وزن یا مشکل در کاهش وزن شود.
  • افسردگی: این شرایط روانی رایج با افزایش وزن و چاقی همراه است.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند باعث افزایش وزن شود و با از بین بردن تعادل هورمونی در زنان در سنین باروری باعث کاهش وزن شود.
  • اختلال پرخوری (BED): BED یک حمله شایع پرخوری کنترل نشده است و می تواند منجر به عوارض زیادی از جمله افزایش وزن شود.

سایر شرایط مانند دیابت و سندرم کوشینگ نیز با افزایش وزن ارتباط دارند ، بنابراین برای تشخیص مناسب مراجعه به پزشک بسیار مهم است.

علاوه بر این ، برخی از داروها ، از جمله داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد روان پریشی ، می توانند منجر به افزایش وزن شوند. اگر فکر می کنید به دلیل مصرف دارو اضافه وزن پیدا کرده اید ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

آخرین کلمه

عوامل زیادی می توانند در افزایش وزن ناخواسته نقش داشته باشند. محرومیت از خواب ، بی تحرکی و پرخوری با غذاهای فرآوری شده یا شیرین تنها برخی از عادت هایی هستند که می توانند خطر افزایش وزن را افزایش دهند. با این حال ، پس از مشخص شدن علت چاقی ، چند تغییر ساده مانند تغذیه مناسب ، ورزش و تمرکز بر غذاهای سالم می تواند به شما در دستیابی به تناسب اندام و بهبود سلامت کمک کند.

healthline.com

ncbi.nlm.nih.gov

nhs.uk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *