دادن حق انتخاب به کودکان در طول وعده های غذایی به آنها کمک می کند تا عادات غذایی سالمی را فراتر از میز آشپزخانه ایجاد کنند. در اینجا چگونه است.

در پینترست به اشتراک بگذارید
چهار شیوه تغذیه والدین وجود دارد، اما تنها یکی برای سلامتی فرزندان شما مفید است.
گتی ایماژ

اکثر والدین احتمالاً موافق هستند که زمان غذا خوردن با بچه ها می تواند … چالش برانگیز باشد.

ما می خواهیم فرزندانمان سالم باشند و تغذیه متعادلی داشته باشند. همچنین می‌خواهیم بدانیم که تلاش‌های ما در آشپزخانه بیهوده نبوده است.

اما پی بردن به اینکه چگونه می توان آن اهداف را به بهترین نحو انجام داد، گاهی اوقات می تواند سخت تر از آن چیزی باشد که فکرش را می کردیم.

گزینه ها

سی ان ان اخیراً مقاله ای در مورد چهار شیوه تغذیه متفاوتی که اکثر والدین از آن استقبال می کنند منتشر کرده است. این سبک های تغذیه عبارتند از:

مستبد (کنترل کننده)

این یک سبک غذا خوردن با محوریت والدین است. مامان و بابا همه قوانین را تعیین می کنند و از کودک انتظار می رود که رعایت کند. فرقی نمی کند که کودک سیر باشد یا نسبت به یکی از گزینه های موجود در بشقاب خود بیزاری واقعی داشته باشد.

کودک در مورد اینکه چه مقدار از هر گزینه غذایی مجاز است، حرفی نمی‌زند. والدین کودک خود را مجبور می کنند تا بشقاب خود را تمیز کند یا قبل از اینکه اجازه داده شود از میز خارج شود یا دسر بخورد، مقداری لقمه بخورد.

سهل گیر (ممکن)

این سبک بیشتر به سمت تغذیه کودک محور می رود. والدین به کودک اجازه می دهند هر زمان که می خواهند هر چیزی را که می خواهند بخورند. شاید یکی از والدین به او بگوید: «می‌خواهی امشب برای شام مک‌دونالدز بخوری؟ عالیه بریم!” یا «کوکی برای صبحانه؟ حتما چرا که نه!”

هیچ مرز و قانون وجود ندارد. در عوض، به کودک اجازه داده می شود که راه را هدایت کند.

والدینی که از این سبک پیروی می کنند نیز ممکن است بیشتر به رفتار، عملکرد یا نمرات خوب با غذا پاداش دهند، مانند بستنی برای گل زدن یا کیک برای کسب امتیاز A مستقیم.

سهل انگاری (غیر درگیر)

والدینی که سبک تغذیه نادیده گرفته شده را می پذیرند، عموماً در انتخاب غذای کودک خود دخالتی ندارند. آنها ممکن است به طور منظم غذا نخرند یا به طور فعال وعده های غذایی را روی میز قرار ندهند.

هنگامی که آنها برای کودک خود یک وعده غذایی تهیه می کنند، ممکن است پراکنده و غیرمنتظره باشد. اغلب اوقات، کودکانی که با این شیوه تغذیه بزرگ می شوند، باید یاد بگیرند که از خودشان مراقبت کنند.

مقتدر (“عشق با محدودیت”)

والدینی که از این سبک استقبال می کنند ممکن است قبل از تهیه غذا به کودکان حق انتخاب بدهند. ممکن است جملاتی از این قبیل بگویند: «آیا امشب ترجیح می‌دهی تاکوی مرغ یا اسپاگتی بخوری؟»

آنها ترجیحات فرزندشان را هنگام تهیه غذا در نظر می گیرند، اما وقتی آن غذا درست شد، این تنها گزینه موجود است. بعداً نمی توان از شام برای یک ساندویچ کره بادام زمینی و ژله صرف نظر کرد.

همچنین هیچ دعوای بر سر اینکه کدام غذاهای روی میز باید خورده شوند یا در چه مقداری باید مصرف شوند وجود ندارد. کودک می‌تواند این انتخاب‌ها را انجام دهد، بشقاب خود را با آنچه می‌خواهد بخورد پر می‌کند و زمانی که سیر شد، غذا را تمام می‌کند.

در طول سال ها، مقدار مناسبی از پژوهش بر روی این سبک های مختلف تغذیه انجام شده است و تأثیر هر کدام می تواند بر سلامت کودکان بررسی شود.

و به نظر می رسد، سه مورد از چهار مورد می توانند در بسیاری از مسائل مربوط به تغذیه کودکان در حین رشد نقش داشته باشند.

تغذیه اشتباه انجام شد

مشخص شده است که سبک تغذیه مقتدرانه توانایی کودک را برای گوش دادن و تشخیص علائم گرسنگی و سیری خود محدود می کند.

کودکانی که با این شیوه تغذیه بزرگ می‌شوند نیز بیشتر با مشکلات وزنی و ناتوانی در توقف غذا خوردن در زمانی که دیگر گرسنه نیستند، دست و پنجه نرم می‌کنند. فشار برای تمیز کردن بشقاب‌هایشان، حتی از نقطه‌ی پُری گذشته، تا بزرگسالی ادامه می‌یابد.

کودکانی که تحت سبک تغذیه سهل‌آمیز بزرگ می‌شوند، بیشتر با ایجاد مرزهای غذایی سالم دست و پنجه نرم می‌کنند. آنها به احتمال زیاد میان وعده ها یا غذاهای ناسالم و وعده های غذایی با ارزش غذایی محدود را ترجیح می دهند. آنها در تنظیم میزان غذای مصرفی خود مشکل دارند.

سبک تغذیه نادیده گرفته می تواند به ناامنی غذایی کمک کند. این بچه‌ها نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان چگونه و چه زمانی می‌رسد، بنابراین ممکن است در طول زندگی‌شان نسبت به غذا وسواس بیشتری پیدا کنند و مستعد پرخوری شوند.

تغذیه به روش سالم

کارشناس تغذیه دوران کودکی و متخصص تغذیه ثبت شده جیل کسل به Healthline می گوید که سبک معتبر یا “عشق با محدودیت ها” در واقع تنها سبک تغذیه ای است که با ایجاد رابطه سالم با غذا مرتبط است.

از طریق این سبک، به کودکان آموزش داده می شود که به نشانه های گرسنگی و سیری گوش دهند. به آنها این توانایی داده شده است که ترجیحات طعمی خود را ایجاد کنند، اما هنوز هم حدود زمان غذا و غذا خوردن در نظر گرفته شده است.

او توضیح داد: “والدین مسئول ساختار وعده های غذایی و میان وعده ها هستند.” “آنها زمان غذا خوردن و آنچه را که سرو می شود با بسته بودن مرز واضح آشپزخانه در خارج از آن زمان تعیین شده تعیین می کنند. اما پس از آن، کودک مسئول دو چیز متفاوت است: اینکه چه چیزی بخورد، بر اساس آنچه که ارائه می شود، و چه مقدار خواهد خورد.»

کسل می‌گوید این مهم است، زیرا «کودک مسئول بدن خودش است و والدین در واقع فقط تأمین‌کننده غذا هستند».

در پینترست به اشتراک بگذارید
شیوه های تغذیه ناسالم می تواند تا بزرگسالی روی بچه ها تأثیر بگذارد. گتی ایماژ

خداحافظی با “باشگاه بشقاب پاک”

مارک کورکینز، متخصص گوارش اطفال در بیمارستان کودکان Le Bonheur در ممفیس، تنسی، به Healthline گفت که نگرش های مربوط به شیوه های تغذیه تغییر کرده است، زیرا علم و تجربه به ما این امکان را داده است که مشکلات موجود در سبک های قبلاً پذیرفته شده را تشخیص دهیم.

او گفت: «قبل از آن «کلاب بشقاب پاک» بود. والدین به فرزندان خود در مورد کودکان گرسنه در آفریقا می گفتند تا آنها را وادار کنند که وعده های غذایی خود را تمام کنند. هیچ کس نمی خواست هدر دهد. بد بود زیرا این فرهنگ را ایجاد کرد که در آن باید تمام غذای خود را بخورید، حتی اگر سیر شده باشید. و این احتمالاً به نوعی به مشکل چاقی فعلی کمک کرده است.»

کسل نیز در دفتر خود خلاف این را می بیند.

او گفت: «خانواده‌های زیادی دارم که نمی‌خواهند در مورد غذا به فرزندانشان نه بگویند. «آنها نمی خواهند هوس های فرزندشان را نادیده بگیرند. آنها احساس می کنند که بد رفتار می کنند. و من این را نیز دریافت می کنم. آنها نسبت به دوران کودکی خود واکنش نشان می‌دهند و سعی می‌کنند راهی متفاوت بیابند – اغلب بر خلاف نحوه بزرگ شدنشان.»

با این حال، نتیجه نهایی فقط یک روی متفاوت از یک سکه است.

ما والدین زیادی داریم که سعی می کنند بهترین کار را انجام دهند، اما بیشتر اوقات حدس می زنند. آنها از جدیدترین رژیم غذایی یا روش تغذیه استفاده می کنند و این واقعا برای همه سخت است.

واقعا راه بهتری هم هست

بنابراین چه چیزی رویکرد “عشق با محدودیت” را از بقیه متمایز می کند؟

این دعوا را از دست والدین خارج می کند. لازم نیست نگران میزان خوردن فرزندتان باشید یا یک لقمه سبزی دیگر مذاکره کنید. شما غذا را روی میز می گذارید و به آنها اجازه می دهید مسئولیت آنچه و مقدار خوردنشان را بپذیرند.

کودکان ترجیح می دهند طعم خود را توسعه دهند، معمولاً به دنبال امتحان گزینه های غذایی بیشتری هستند، زیرا آنها احساس فشار یا اجبار نمی کنند. آنها همچنین یاد می گیرند که بهتر به بدن خود گوش دهند.

اما اگر کودکی از خوردن غذا در وعده‌های غذایی امتناع کند و ساعاتی بعد از گرسنگی خود شکایت کند، چه؟

قلعه می گوید بگذار گرسنه باشند.

این توصیه ای است که ممکن است در ابتدا بیشتر والدین را به نفس نفس زدن وادار کند، اما ممکن است در دراز مدت مفیدتر باشد. به هر حال، یک وعده غذایی از دست رفته احتمالاً به آنها آسیب نمی رساند. اما آموختن از این پیامد ممکن است دقیقاً همان چیزی باشد که باید اتفاق بیفتد تا آنها را متقاعد کند که دفعه بعد غذا بخورند.

مثال زدن

کورکینز می‌گوید بخش بزرگی از پرهیز از این دعواها در زمان صرف غذا به این موضوع مربوط می‌شود که والدین از ابتدا الگوی خود را قرار داده‌اند.

کورکینز توضیح داد: «اگر ببینند شما در ابتدا این کار را انجام می دهید، کمتر از خوردن نخود شکایت می کنند.

کورکینز می گوید که کوچکترین دخترش و او یک بازی دارند که در آن سعی می کند نخود فرنگی را از بشقاب او بدزدد. نتیجه این است که او از آنها محافظت می کند و از خوردن سبزیجات خود خوشحال می شود.

«بعضی از والدین آنها را در بشقاب می چینند، برخی چهره های خندان می سازند. واقعاً مهم نیست. نکته این است که آن را سرگرم کننده کنید. اما همچنین، با خوردن به شیوه ای که امیدوارید ببینید آنها غذا می خورند، الگو قرار دهید.»

اگر کودک شما در حال حاضر به خوردن غذا علاقه مند است، پیشنهاد می کند تا زمانی که آن غذاها را نپذیرد، به ارائه غذاهای جدید ادامه دهید. به قرار دادن هویج روی میز ادامه دهید و تمایل خود را برای خوردن آن نشان دهید تا زمانی که فرزندتان تصمیم بگیرد به آنها فرصت بدهد. سپس می توانید به سراغ چیز دیگری بروید.

مشاوره تخصصی

برای والدینی که امیدوارند بازی تغذیه خود را بهبود بخشند، Castle خواندن کتاب “تقسیم مسئولیت در تغذیه” اثر Ellyn Satter را توصیه می کند.

Castle همچنین دارای یک پادکست با قسمت هایی است که به رسیدگی به مسائل مختلف تغذیه اختصاص دارد. یکی از اپیزودهای اخیر او به طور خاص بر یافتن پاسخ های عالی برای کودکی که دوست دارد یک دعوای وقت غذا را انتخاب کند، تمرکز دارد.

توصیه او شامل بی‌احساس ماندن و جدا ماندن، امتناع از شرکت در دعوا و گفتن ساده به کودک است: «این چیزی است که امشب داریم. مجبور نیستی غذا بخوری، اما باید پشت میز بنشینی تا کارمان تمام شود.»

در مورد نشستن پشت میز، توصیه کسل این است که سعی کنید این کار را به عنوان یک خانواده حداقل سه تا پنج وعده در هفته انجام دهید.

«لازم نیست شام باشد. این می تواند صبحانه یا ناهار یا میان وعده باشد. اما چیزی که می دانیم این است که بچه ها با تماشای رفتار والدینشان یاد می گیرند که چگونه غذای خوبی را انتخاب کنند. و این به بهترین شکل در اطراف میز اتفاق می افتد. تحقیقات به ما می گوید که حداقل سه تا پنج بار در هفته واقعاً تفاوت ایجاد می کند.