15 مزایای موثر و مهم نوشیدن آب را بشناسید ، حفظ هیدراتاسیون برای سلامتی مهم است ، اما بسیاری از مردم هر روز مایعات کافی نمی نوشند. حدود 60 درصد بدن را آب تشکیل می دهد و 71 درصد سطح زمین را آب پوشانده است.

مقدار مشترکی از آب برای مصرف روزانه وجود ندارد. آب برای کلیه ها و سایر عملکردهای بدن ضروری است. در صورت کم آبی بدنممکن است پوست در برابر بیماری های پوستی و چین و چروک آسیب پذیرتر شود. نوشیدن آب به جای نوشابه می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

مزایای بالقوه نوشیدن آب از سالم نگه داشتن کلیه ها تا کاهش وزن متفاوت است. همه سلولها و اندامهای بدن برای عملکرد صحیح به آب نیاز مبرم دارند.

همین حالا با مشاوران پزشک خود به صورت آنلاین مشورت کنید

با توجه به اهمیت تامین آب بدن ، ما در این مقاله سعی کرده ایم 15 فایده مفید آب را در نظر بگیریم.
  • آب مفاصل را روان می کند. غضروف موجود در مفاصل و دیسک های ستون فقرات حدود 80 درصد آب دارد. کم آبی بدن طولانی مدت می تواند توانایی جذب مفاصل را کاهش داده و منجر به درد مفاصل شود.
  • آب ، بزاق و مخاط ایجاد می کند. بزاق به هضم غذا کمک می کند و دهان ، بینی و چشم های ما را مرطوب نگه می دارد. این از اصطکاک و آسیب جلوگیری می کند. نوشیدن آب همچنین دهان را تمیز نگه می دارد. در شرایطی که آب به جای نوشیدنی های شیرین مصرف می شود ، می توانید پوسیدگی كاهش دادن.
  • اکسیژن را به سراسر بدن می رساند. خون بیش از 90 درصد آب است و خون اکسیژن را به نقاط مختلف بدن منتقل می کند.
  • سلامت و زیبایی پوست را افزایش می دهد. با کم آبی بدن ، پوست ممکن است در برابر بیماریهای زودرس پوست و چین و چروک آسیب پذیرتر شود.
  • از مغز ، نخاع و سایر بافتهای حساس محافظت می کند. کم آبی بدن می تواند بر ساختار و عملکرد مغز تأثیر بگذارد. همچنین در تولید هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی نقش دارد. کم آبی طولانی مدت می تواند منجر به مشکلات تفکر و استدلال شود.

دمای بدن را تنظیم می کند.

آب که در لایه های میانی پوست ذخیره می شود ، در حالی که بدن هنگام تمرین عرق می کند به سطح پوست می آید. با تبخیر بدن را خنک می کند. برخی از دانشمندان دریافته اند که وقتی آب بسیار کمی در بدن وجود دارد ، ذخیره گرما افزایش می یابد و فرد کمتر می تواند فشار حرارتی را تحمل کند. وجود استرس گرمایی در حین ورزش ، وجود آب زیاد در بدن می تواند استرس فیزیکی را کاهش دهد. با این حال ، تحقیقات بیشتری در مورد این اثرات مورد نیاز است.

  • سلامت دستگاه گوارش به آب بستگی دارد. روده ها برای عملکرد صحیح به آب نیاز دارند. کم آبی بدن می تواند منجر به مشکلات گوارشی ، یبوست و اسید معده شود. این یک خطر است سوزش سردل و زخم معده را افزایش می دهد.
  • مواد زائد بدن را دفع می کند. آب در فرآیندهای تعریق و دفع ادرار و مدفوع مورد نیاز است.
  • به حفظ فشار خون کمک می کند. کم آبی بدن می تواند باعث غلیظ شدن خون و افزایش فشار خون شود.
  • مجاری تنفسی به آب نیاز دارند. هنگامی که بدن کم آب می شود ، مجاری تنفسی توسط بدن محدود می شود تا از دست دادن آب به حداقل برسد. این می تواند آسم و آلرژی را بدتر کند.
  • مواد معدنی و مواد مغذی را در اختیار بدن قرار می دهد. مواد معدنی و مواد مغذی در آب حل می شوند و این باعث می شود که آنها به نقاط مختلف بدن برسند.
  • از آسیب کلیه جلوگیری می کند. کلیه ها مایعات بدن را تنظیم می کنند. کم آبی بدن می تواند منجر به سنگ کلیه و مشکلات دیگر شود.

بهره وری را در حین تمرین افزایش می دهد.

15 فایده موثر و مهم نوشیدن آب را بشناسید.  |  دکتر

کم آبی بدن این می تواند عملکرد را در حین تمرین مختل کند. برخی از دانشمندان پیشنهاد می کنند که مصرف آب بیشتر می تواند بهره وری را در حین فعالیت های شدید مانند ورزش افزایش دهد. تحقیقات بیشتری برای تأیید این مورد نیاز است ، اما یک مطالعه نشان داد که کم آبی بدن در فعالیتهایی که بیش از 30 دقیقه به طول انجامید ، اثر بخشی را کاهش می دهد.

  • آب برای کاهش وزن مثر است. اگر آب به جای آب میوه های شیرین و نوشیدنی های گازدار مصرف شود ، آب می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. آب قبل از غذا با ایجاد احساس سیری می تواند از پرخوری جلوگیری کند.

فواید نوشیدن آب و سلامت کلیه ها

آب به حل مواد معدنی و مواد مغذی کمک می کند و به آنها دسترسی بیشتری به بدن می دهد. همچنین به دفع زباله کمک می کند. این دو عملکرد باعث می شود آب برای کلیه ها حیاتی باشد. کلیه ها در تعادل سطح مایعات نقش کلیدی دارند. کلیه ها 120-150 لیتر مایع را در روز فیلتر می کنند.

از این تعداد ، تقریباً 1-2 لیتر از طریق ادرار دفع می شود و مابقی از خون بازیابی می شود. اگر کلیه ها به درستی عمل نکنند ، مواد زائد و مایعات اضافی در بدن تجمع می یابد. بیماری مزمن کلیه درمان نشده می تواند منجر به نارسایی کلیه شود. عملکرد اندام متوقف می شود یا دیالیز یا پیوند کلیه مورد نیاز است.

فواید نوشیدن آب و عفونت های مجاری ادراری

15 فایده موثر و مهم نوشیدن آب را بشناسید.  |  دکتر

عفونت های دستگاه ادراری (UTI) دومین نوع شایع عفونت در بدن هستند. اگر عفونت به مجاری ادراری فوقانی ، از جمله کلیه ها سرایت کند ، ممکن است آسیب دائمی ایجاد شود. عفونت های ناگهانی یا حاد کلیه می تواند تهدید کننده زندگی باشد ، به ویژه اگر سپتی سمی رخ دهد.

نوشیدن مقدار زیادی آب یک راه آسان برای کاهش خطر عفونت های دستگاه ادراری و کمک به درمان عفونت های مجاری ادراری است.

سنگ کلیه با عملکرد کلیه تداخل دارد. در صورت وجود ، این می تواند IPA را پیچیده کند. این عفونت های مجاری ادراری به دوره های طولانی تری از درمان آنتی بیوتیکی نیاز دارند که معمولاً 7 تا 14 روز طول می کشد.

علت اصلی سنگ کلیه کمبود آب است. سنگ کلیه همچنین می تواند خطر بیماری مزمن کلیه را افزایش دهد.

در نوامبر 2014 ، کالج پزشکان آمریکا دستورالعمل های جدیدی را برای افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند صادر کرد. این دستورالعمل ها نشان می دهد که افزایش مصرف مایعات برای فعال کردن 2 لیتر ادرار در روز می تواند خطر عود سنگ بدون عوارض جانبی را به نصف برساند.

عوارض کم آبی بدن

کم آبی بدن زمانی اتفاق می افتد که شما آب بیشتری از بدن خود مصرف کرده و از دست می دهید. این می تواند منجر به عدم تعادل الکترولیت در بدن شود. الکترولیت ها ، مانند پتاسیم ، فسفات و سدیم ، به انتقال سیگنال های الکتریکی بین سلول ها کمک می کنند. هنگامی که کلیه ها به درستی عمل می کنند ، سطح الکترولیت ها را در بدن ثابت نگه می دارند.

وقتی کلیه ها نمی توانند سطح الکترولیت ها را متعادل کنند ، این سیگنال های الکتریکی با هم مخلوط می شوند. این می تواند منجر به تشنج ، از جمله حرکات غیر ارادی ماهیچه ها و از دست دادن هوشیاری شود.

در موارد شدید ، کم آبی بدن می تواند منجر به نارسایی کلیه کلیه شود. عوارض احتمالی نارسایی مزمن کلیه شامل کم خونی ، آسیب سیستم عصبی مرکزی ، نارسایی قلبی و نقص سیستم ایمنی بدن است.

منابع آب مورد نیاز بدن

15 فایده موثر و مهم نوشیدن آب را بشناسید.  |  دکتر

مقداری از آب مورد نیاز بدن شما از غذاهای سرشار از آب مانند سوپ ، گوجه فرنگی و پرتقال تامین می شود ، اما بیشتر آنها از نوشیدن آب و سایر نوشیدنی ها تامین می شود.

در طول عملکرد روزانه ، آب از بدن از بین می رود و باید جایگزین شود. ما آب را از طریق فعالیتهایی مانند تعریق و ما ادرار را از دست می دهیم ، اما آب حتی هنگام تنفس نیز از بین می رود.

نوشیدن آب ، چه از شیرآلات و چه از بطری ها ، بهترین منبع مایعات بدن است.

شیر و آب میوه ها نیز منابع خوبی برای مایعات هستند ، اما نوشیدنی های الکلی و کافئین دار مانند نوشابه ، قهوه آنها بی نقص نیستند زیرا اغلب حاوی آن هستند کالری خالی است. نوشیدن آب به جای نوشابه می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

پیش از این تصور می شد که نوشیدنی های کافئین دار ادرار آور هستند ، به این معنی که آنها آب را در بدن دفع می کنند. با این حال ، مطالعات نشان می دهد که خطر از دست دادن مایعات به دلیل نوشیدنی های کافئین دار حداقل است.

مقدار آب مورد نیاز بدن

مقدار آبی که ما باید مصرف کنیم تحت تأثیر آب و هوا قرار می گیرد. میزان آب مورد نیاز هر روز بسته به میزان فعالیت شما ، میزان عرق کردن و غیره از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مقدار مشخصی از آب برای مصرف روزانه وجود ندارد ، اما توافق کلی در مورد مصرف مایعات سالم وجود دارد.

بر اساس آکادمی ملی علوم ، مهندسی و پزشکی ایالات متحده ، متوسط ​​آب توصیه شده برای غذا و نوشیدنی به شرح زیر است:

  • برای انسان: حدود 3.7 لیتر یا 125 اونس
  • برای خانم ها: حدود 2.7 لیتر یا 91 اونس

این مقدار برای مردان حدود 15.5 فنجان و برای زنان کمی بیشتر از 11 فنجان خواهد بود. با این حال ، حدود 80 it آن باید از نوشیدنی ها ، از جمله آب و مابقی از غذا تامین شود.

این یعنی:

  • مردان باید حدود 100 اونس یا 12.5 لیوان مایعات بنوشند.
  • زنان باید حدود 73 اونس یا کمی بیشتر از 9 لیوان بنوشند.

میوه ها و سبزیجات تازه و همه مایعات غیر الکلی در این توصیه گنجانده شده است.

زمان هایی که نوشیدن آب زیاد بسیار مهم است عبارتند از:
  • تب
  • وقتی هوا گرم است
  • اگر اسهال و استفراغ دارید
  • هنگامی که زیاد عرق می کنید ، به عنوان مثال ، به دلیل فعالیت بدنی

آیا به اندازه کافی آب می نوشیم؟

15 فایده موثر و مهم نوشیدن آب را بشناسید.  |  دکتر

یک مطالعه در سال 2013 توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) داده های موسسه ملی سرطان را در سال 2007 تجزیه و تحلیل کرد.

محققان از طریق مرور آنها از 3،397 فرد بالغ دریافتند:
  • 7 درصد از بزرگسالان گزارش می دهند که روزانه آب نمی نوشند.
  • 36 درصد از بزرگسالان گزارش می دهند که 1-3 لیوان آب آشامیدنی در روز می نوشند.
  • 35 درصد از بزرگسالان گزارش می دهند که 4-7 لیوان آب آشامیدنی در روز می نوشند.
  • 22 درصد از بزرگسالان گزارش می دهند که 8 لیوان یا بیشتر در روز نوشیدند.

اگر آنها 1 فنجان یا کمتر میوه یا سبزیجات در روز مصرف کنند ، افراد کمتر از 4 فنجان آب آشامیدنی می نوشند.

این مطالعه فقط میزان مصرف آب آشامیدنی را اندازه گیری می کند. مایعات را می توان از نوشیدنی های دیگر تهیه کرد ، اما آب بهتر است زیرا کالری ، کافئین و الکل ندارد.

هفت درصد از پاسخ دهندگان معمولاً روزانه آب نمی نوشند و کسانی که مقدار کمی آب می نوشند ، میوه و سبزیجات کمتری نیز مصرف می کنند. این نشان می دهد که تعدادی از افراد با عدم دریافت مایعات کافی سلامت خود را به خطر می اندازند.

حتی اگر پاسخ دهندگانی که آب کم مصرف کرده اند مایعات کافی مصرف کرده باشند ، به احتمال زیاد آنها را از منابعی دریافت می کنند که می تواند سلامت آنها را از راه های دیگر به خطر اندازد.

اخرین حرف

نیاز بیولوژیکی به آب را می توان با آب ساده یا سایر غذاها و نوشیدنی ها برطرف کرد. نتایج مطالعات اپیدمیولوژیک قبلی نشان می دهد که مصرف آب ممکن است با حجم نوشیدنی های شیرین شده با کالری و سایر مایعات مصرفی رابطه معکوس داشته باشد.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/290814# منابع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *