تغذیه و خلق و خوی مشترک چیست؟

رابطه بین تغذیه و خلق و خو یکی از موضوعات جذاب و پیچیده در تغذیه است که تاکنون کمتر درباره آن صحبت شده است. رابطه بین تغذیه و الگوی رژیم غذایی با خلق و خو و عملکرد مغز همیشه مورد توجه بوده است ، اما بیشتر یافته ها در این زمینه از مطالعات تجربی بر روی حیوانات آزمایشگاهی است و اطلاعات بسیار کمی در مورد انسان برای مدت زمان کوتاه وجود دارد.

ما بر اساس عادت خود مزاج را اضافه کرده ایم. و روحیه مردم را ایجاد می کند. که مانند برخی موارد روانشناختی ، تعریف روشنی ندارد؛ مانند هوش و دانش که تعریف روشنی ندارند.خلق و خوی مظهر ارتباط است. اینکه همه بتوانند خود را بیان کنند ؛ به عنوان مثال ، افراد استرس پرخاشگر هستند. گرایش به پرخاشگری که در برخی از کودکان و بزرگسالان وجود دارد ، تغییرات چشمگیری را که می تواند در روان افراد ایجاد شود ، منعکس می کند ، همانطور که توضیح داده شد.

یکی از موضوعات مورد بحث و در عین حال جذاب و پیچیده ، رابطه بین تغذیه و خلق و خو است که با وجود پیچیدگی کمترین ارزش را دارد. و کمتر مورد بحث و ارزیابی قرار می گیرد. بنابراین اساس نظریه این رابطه است. انتقال دهنده های عصبی در مغز یا حامل های شیمیایی انتقال دهنده های عصبی از مواد مغذی تولید می شوند. و تغییر در میزان مواد مغذی در رژیم غذایی. این می تواند سطح مغزی این حامل های شیمیایی ، از جمله سروتونین و استیل کولین را تغییر دهد.

نقش برخی از مواد مغذی غیر ضروری در عملکرد مغز

از سوی دیگر ، نقش برخی مواد مغذی در عملکرد مغز مانند تمرکز و حافظه کوتاه مدت در نظر گرفته می شود. اینها شامل متیل گزانتین ها هستند که شامل کافئین ، تئوفیلین و تئوبرومین هستند که به ترتیب در قهوه ، چای و کاکائو یافت می شوند و می توانند تمرکز و توجه را افزایش دهند. این امر بر نوع رژیم غذایی ، نحوه مصرف غذا و نوع رژیم غذایی تأثیر می گذارد.
تحقیقات زیادی در مورد حیوانات در این زمینه انجام شده است و به دلیل ملاحظات اخلاقی و پیچیدگی انسان یافته های کمی برای تحقیقات انسانی وجود دارد. به همین دلیل ، برخی از بحث هایی که می توان مطرح کرد خلاصه کردن نتایج مطالعات حیوانی روی انسان است. و نمی توان آنها را به طور قطعی تعیین کرد. در عین حال ، مراکز عصبی انسان بسیار توسعه یافته و پیچیده تر هستند. مراکز مختلف نیز در این زمینه دخیل هستند.

رابطه رژیم غذایی و خلق و خو  متخصص تغذیه اصفهان

تاثیر کربوهیدرات ها بر رفتار انسان

کربوهیدراتها سروتونین عصبی را در مغز تولید می کنند. وظیفه آن تنظیم خواب ، افزایش روحیه و رفع افسردگی است و با خوردن کربوهیدرات یا به اصطلاح شیرینی ، افراد احساس آرامش و رضایت را ایجاد می کنند. که این احساسات گاهی بیشتر است ؛ مخصوصاً وقتی غذاهای شیرین دارای چربی زیادی باشند.
نشان داده شده است که خوردن غذاهای حاوی کربوهیدرات ناقل شیمیایی سروتونین را در مغز آزاد می کند. و سپس فرد احساس خوبی دارد. از طرف دیگر ، کیفیت و عمق خواب نیز با سروتونین بهبود می یابد.

چرا با وجود تاثیرات مثبت شیرینی بر مردم ، بسیاری از افراد از شیرینی منحرف می شوند و تمایل به شور و ترش شدن دارند؟

بسیاری از افراد رژیم می گیرند و با این رژیم به طور داوطلبانه شیرینی ها را حذف می کنند. زیرا آنها معتقدند خوردن شیرینی باعث چاقی می شود ، در حالی که تاریخ تکامل انسان نشان می دهد. مردم نیز وقتی شیرینی می خورند عاشق شیرینی هستند. احساس خوبی داشته باشید و بیمار نشوید ؛ برعکس ، وقتی با یک گیاه ناآشنا که ترش یا تلخ بود برخورد کردند ، احساس ناراحتی کردند و احساس خوبی نداشتند.

در نیمه دوم چرخه قاعدگی زنان ، افراد مبتلا به پرخوری عصبی و افسردگی فصلی نیز تمایل به خوردن شیرینی دارند. چربی ها علاوه بر شیرینی ، در بهبود خلق و خو و رفتار نیز نقش دارند. اما روند عمل آنها با شیرینی متفاوت است. و حامل های شیمیایی که پس از مصرف چربی در مغز آزاد می شوند از خانواده مواد افیونی هستند. عملکرد این مواد شیمیایی در مغز شبیه تریاک است و همچنین در کاهش درد نقش دارند. اما در مورد شکلات ، یافته ها نشان می دهد که پس از مصرف شکلات ، ترکیبی به نام فنیل اتیل آمین در مغز تولید می شود. که در مردان احساس لذت ایجاد می کند و این پدیده در زنان به دلیل تغییرات طبیعی در ترشح هورمون های جنسی (به ویژه پروژسترون) در نیمه دوم چرخه قاعدگی بیشتر نمایان می شود.

تأثیر گیاه خواری و خوردن گوشت بر رفتار انسان

گوشت اندروژن ها را جمع می کند و گوشت گوسفندی حاوی استروژن و برخی ترکیبات شیمیایی است که وارد خوراک دام می شود. این غذاها حاوی هورمون هایی هستند که در بدن باقی می مانند. مطالعات نشان می دهد افرادی که غذاهای گیاهی مصرف می کنند نرمتر هستند و شاید یکی از دلایل این روند افزودنی ها و مواد شیمیایی موجود در خوراک دام و بسته بندی مواد غذایی باشد. آنها بر روحیه تأثیر می گذارند.
مطالعات نشان می دهد که غلظت سرمی روی در افراد مبتلا به افسردگی با افراد سالم یکسان است. از سوی دیگر ، مطالعه ای روی دانشجویان دختر در دانشگاه اهواز نشان داد که میزان مصرف روی در افراد مبتلا به افسردگی تقریباً نصف افراد سالم است.

متأسفانه جوانان و نوجوانان امروزی تمایل زیادی به خوردن فست فود دارند. شاید شما نتوانید سیاه و سفید به نظر برسید. و مشکل را کاملاً رد یا تأیید کنید. بعید است که آموزش در این زمینه نیز م workثر باشد. زیرا این غذاها جذاب هستند. و تجارت از آن پشتیبانی می کند. اما این توصیه علمی و دوستانه است. از این فست فودها در حد اعتدال استفاده کنید. به عنوان مثال ، ماهانه یا هفتگی ، نه به طور منظم و روزانه ، و اینکه جوانان از مواد طبیعی میوه و سبزیجات دیدن کرده و همچنین مایعات بیشتری مصرف می کنند. ما ایرانی ها در گذشته عادت های خوبی داشتیم و این تفریح ​​مهمانان با آب لیمو بود. متأسفانه ، در حال حاضر با نوشابه ها و آب میوه های تجاری و مضر جایگزین شده است.


من بیشتر می دانم: آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها


رژیم متعادل تر ، متناسب تر و متنوع تر. به طور طبیعی ، دستگاه بدن ، که یکی از شگفت انگیزترین و پیچیده ترین دستاوردهای خداوند است ، بهتر کار می کند.
وی به تحولات صنعت غذا اشاره کرد که ما ایرانی ها را از سنت های ما منحرف کرده بود. توسعه صنعت غذا ، گسترش ارتباطات بین کشورها و ملت ها و رشد ارتباطات فرامرزی منجر به تغییر عادات غذایی افراد جامعه شده است. و متأسفانه بسیاری از ایرانیان از سنت های زیادی پیروی می کنند. همچنین دیگر سفره های خاطره انگیز و سنتی وجود ندارد. و گرایش به فست فود و چیپس و پنیر ، که پر از چربی اشباع شده و فاقد مواد مغذی است. و فقط معده را پر می کند و طعم را نوازش می کند ، افزایش یافته است.

کمبود ویتامین B ، که برخی از آنها سوخت بدن ، مغز و اعصاب را تأمین می کند. اگر آنها جبران نشوند ، محرک های عصبی به طور طبیعی رخ می دهند. به عنوان مثال ، اگر ویتامین B به بدن نرسد. در نتیجه ، سنتز پروتئین مختل می شود و پروتئین کافی به بدن نمی رسد. در نتیجه ، سیستم ایمنی نمی تواند به درستی به عوامل بیماری زا پاسخ دهد و البته سیستمی که باید از مزایای سلامتی افراد محافظت کند. او گیج می شود و به جای حمله به دشمن ، خود بدن را مورد حمله قرار می دهد.

عدم رعایت مواد حاوی آهن و کم خونی می تواند منجر به کسالت ، پرخاشگری و عدم تحمل شود.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و تغذیه اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی

راهنمای خرید محصولات لبنی

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *