راهنمای کامل خرید محصولات لبنی

استفاده از لبنیات در رژیم غذایی روزانه و توجه به ارزش تغذیه ای شیر و فرآورده های آن امری عادی شده است. مصرف فرآورده های لبنی در کشور ما ریشه های تاریخی دارد و از دیرباز جزء ثابت سفره ایرانی بوده است ، اما فرهنگ شهری تا حدودی ما را از اصول تغذیه مناسب دور کرده است. اما اطلاعات مناسب که هر روز از طریق رسانه ها در مورد تغذیه سالم در اختیار مردم قرار می گیرد. این یک راهنمای خوب برای حفظ سلامت آنها است. در حال حاضر ، بسیاری از تولیدکنندگان در بخش های دولتی و خصوصی مشغول تولید انواع محصولات لبنی هستند و ما تفاوت قابل توجه و غیرقابل مقایسه ای در تنوع محصولات نسبت به دهه 60 مشاهده می کنیم.

به این ترتیب ، مصرف کنندگان نه تنها به محصولات لبنی مختلف دسترسی دارند ، بلکه گاهی تنوع محصولات آنها را در انتخاب نوع محصول متناسب با شرایط آنها دچار سردرگمی می کند. به ویژه از آنجا که تبلیغات و نامه های مختلف این برند بیش از هر چیز ذهن افراد را مشغول می کند ، اما مهمتر از همه ، انتخاب محصول مناسب برای شرایط فردی ، مطابق با رژیم غذایی روزانه ، سالم و با کیفیت است ، بنابراین به نکات اصلی توجه کنید ، هنگامی که هنگام انتخاب مناسب ترین محصول راهنمای خود را خریداری می کنید.

انتخاب بر اساس نوع محصول:

محصولات لبنی مختلف حاوی مقادیر متفاوتی از پروتئین ، چربی کل ، چربی اشباع ، کلسترول ، کربوهیدرات ها ، ویتامین ها و مواد معدنی است. شیر ، ماست و پنیر معمولاً بهترین منابع کلسیم هستند. برخی از محصولات حاوی قند هستند. آنها مانند بستنی و برخی دیگر سدیم یا چربی بیشتری (به ویژه چربی اشباع) نسبت به سایر محصولات دارند. برای کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی ، باید میزان چربی ، چربی اشباع و کلسترول را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. توصیه می شود از رژیم غذایی استفاده کنید که تا 30٪ کالری چربی و 10٪ کالری اسیدهای چرب داشته باشد. علاوه بر این ، شما باید حداکثر 300 میلی گرم کلسترول در روز در رژیم غذایی خود داشته باشید.

لئو

تنوع شیرهای موجود در بازار به گونه ای است که مدتی چشم شما را به یخچال های مراکز خرید دوخته است. بسیاری از مردم فقط از شیر دولتی استفاده می کنند ، بنابراین چاره ای نخواهد بود. این شیرها به طور متوسط ​​2.5 درصد چربی ، 3.4 درصد پروتئین ، 4.8 درصد لاکتوز و 0.8 درصد مواد معدنی دارند. شیر بدون چربی بسته به میزان چربی ، بدون چربی یا کم چرب است. محصولات بدون چربی کمتر از 0.5 درصد چربی دارند و برای افرادی که رژیم خاصی دارند مناسب است. گاهی اوقات مقدار کمی شیر خشک بدون چربی می توان برای بهبود طعم شیر بدون چربی اضافه کرد.

این شیرها حاوی ویتامین های محلول در چربی مانند A و D. نیستند محصولات کم چرب معمولا 1.5 درصد چربی دارند و حاوی ویتامین های محلول در چربی هستند. شیر پرچرب حداقل 3 درصد چربی دارد. افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می توانند از محصولات کم لاکتوز موجود در بازار استفاده کنند یا با کمی ماست شیر ​​بنوشند. شیر و طعم میوه و شیر کاکائو برای افراد مبتلا به دیابت مناسب نیست ، زیرا معمولاً شکر کمی به این محصولات اضافه می شود. اگر برچسب بسته بندی این محصولات دارای جدول تغذیه است ، می توانید میزان قند آن را بررسی کنید. در غیر این صورت ، مصرف کننده از وجود شکر در اجزا یا ترکیبات روی بسته مطلع می شود.


من بیشتر می دانم: مکمل برای درمان پوکی استخوان


طبق قوانین FDA ، اگر غذایی که می خورید حداقل 10 needs نیاز روزانه شما به یک ماده را برآورده کند ، منبع خوبی از آن ماده مغذی است و می توان برچسب آن را غنی شده نامید. ممکن است با محصولاتی که دارای برچسب غنی شده با ویتامین یا مواد معدنی خاص هستند برخورد کنید یا برعکس با برخی ادعاهای تغذیه ای. تفاوت دیگر شیر در پاستوریزه یا استریل شدن آن است. شیر پاستوریزه را فقط می توان حداکثر 5 روز در یخچال نگهداری کرد (یا تاریخ ذکر شده توسط سازنده و می تواند کمتر از 5 روز باشد).

Fradema (UHT) یا شیرهای استریل شده را می توان چند ماه قبل از باز شدن در یخچال نگهداری کرد ، اما تنها پس از باز شدن حداکثر 5 روز در یخچال نگهداری می شود. ارزش تغذیه ای این شیرها کمتر از شیر پاستوریزه نیست و کازئین یا پروتئین اصلی شیر طی فرآیند عقیم سازی تغییری نمی کند ، اما طعم آن با شیر پاستوریزه متفاوت است و برخی افراد آن را دوست ندارند.

محصولات لبنی تخمیر شده

ماست ، کفیر ، دوغ ، خامه و پنیر خامه ای در این گروه قرار دارند. ماست ، دوغ و پنیر خامه ای پرمصرف ترین محصولات این گروه هستند. درصد چربی ماست های موجود در بازار متفاوت است و روی بسته بندی آنها مشخص شده است. در گروه ماست های پرچرب ، ماست با 4 درصد چربی ، ماست با 6 درصد چربی و ماست خامه ای با 9 درصد چربی مشاهده می شود. توصیه می شود در صورت ابتلا به بیماریهای عفونی یا اسهال ناشی از مسافرت یا داشتن افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی یا سرطان در نزدیکی خود ، از ماست پروبیوتیک استفاده کنید.

این ماست با ماست های معمولی متفاوت است و حاوی میکروارگانیسم هایی است که تعادل میکروبی معده را به سمت باکتری ها هدایت می کند که برای حفظ سلامتی شما مفید است و به درمان برخی بیماری ها کمک می کند. البته مصرف این ماست ها در بیماران مبتلا به برخی عفونت های پیشرفته و همچنین با ایمنی ضعیف باید با احتیاط همراه باشد. کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده است که به تازگی وارد بازار ایران شده است. اسید لاکتیک ، تولید شده توسط باکتری های اسید لاکتیک موجود در آن ، برای سلامتی شما مفید است. کفیر حاوی ویتامین های گروه B ، ویتامین K ، کلسیم و پتاسیم و اسید آمینه تریپتوفان است.

خمیر حاوی درصد کمی چربی است ، اما مقدار نمک ممکن است برای رژیم های خاص مناسب نباشد. آب پنیر همچنین منبع خوبی از پروتئین و مواد معدنی است. توصیه می شود فقط از محصولات تخمیر پاستوریزه استفاده کنید و از محصولات سنتی و غیر پاستوریزه خودداری کنید.

راهنمای کامل خرید محصولات لبنی متخصص تغذیه از اصفهان

پنیر

طبقه بندی پنیرها در جهان آسان نیست. پنیرها بسته به میزان رطوبت به انواع سخت و نرم تقسیم می شوند. پنیرهای پارمسان ، چدار و آمانتال سخت هستند و پنیرهای کامبر و فتا نیز پنیرهای نرم هستند. برخی از پنیرها مانند گودا دارای حفره هایی هستند که توسط باکتری ها در حین تولید ایجاد می شوند. پنیر فرآوری شده با مخلوط کردن پنیر رنده شده ، افزودن امولسیفایرها و گرم کردن مخلوط تهیه می شود. درصد چربی و نمک پنیر یکی از عوامل مهم تغذیه ای است که هنگام خرید باید به آن توجه کنید.

میزان چربی و سدیم معمولاً در جدول تغذیه به مصرف کننده گزارش می شود. جدول صفحه قبل برخی از عوامل پنیرهای تولید شده در ایران بر اساس استاندارد ملی را نشان می دهد.
اگر بعد از خرید پنیر متوجه شدید که شور است ، می توانید با قرار دادن آن در آب آشامیدنی ، شوری آن را تا حدی کاهش دهید. به آب موجود در بسته بندی برخی از پنیرها توجه کنید. نقش مهمی در حفظ کیفیت و حفظ پنیر دارد. بنابراین پنیر را تا انتها دور نریزید.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و تغذیه اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

حساسیت غذایی

غذاهای مفید و مضر برای حساسیت غذایی

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *