واکسن ها 150 میلیون کودک را در 50 سال گذشته نجات داده اند


هر ده ثانیه یک کودک با واکسن یک بیماری کشنده نجات می یابد.

تا زمانی که خواندن این مطلب را تمام کنید، حدود 30 کودک به لطف واکسن نجات خواهند یافت.1

در طول 50 سال گذشته، مجموع آن به 150 میلیون کودک رسیده است.2 این بیش از دو برابر جمعیت بریتانیا است.

این 150 میلیون کودک است که بزرگ خواهند شد، زندگی را تجربه خواهند کرد و به جهان کمک خواهند کرد. بیش از صد میلیون گروه از والدینی که از مصیبت دفن فرزندان خود در امان ماندند.

این رقم از مطالعه جدید اندرو شاتوک و سایر محققان از سراسر جهان به دست آمده است. آنها تعداد زندگی نجات یافته از واکسیناسیون علیه بیماری های مختلف را طی 50 سال گذشته تخمین زدند.3

دو نمودار زیر تعداد جان‌های نجات‌یافته را به تفکیک بیماری و منطقه نشان می‌دهد.

واکسیناسیون علیه سرخک بیشترین تأثیر را داشته است و جان 94 میلیون نفر را در 50 سال گذشته نجات داده است – بیش از 60 درصد از کل.4

این یک تلاش واقعا جهانی بوده است، با بیش از 5 میلیون کودک در هر منطقه، از جمله بیش از 50 میلیون در آفریقا و 38 میلیون در جنوب شرقی آسیا. شما می توانید تعداد تجمعی جان های نجات یافته توسط منطقه WHO را در نمودار زیر مشاهده کنید.

کودکان در هر سنی از گسترش برنامه‌های ایمن‌سازی بهره‌های زیادی برده‌اند. اما در آن است نوزادان که واکسن ها حیاتی ترین تاثیر را داشته اند.

نرخ مرگ و میر نوزادان طی 50 سال گذشته به شدت کاهش یافته است.

در سطح جهانی، بیش از دو سوم کاهش یافته است، از حدود 10 درصد در سال 1974 به کمتر از 3 درصد امروز.

محققان این مطالعه تخمین می زنند که 40 درصد از این کاهش به دلیل واکسن ها است.

60 درصد دیگر این کاهش ناشی از عوامل دیگری از جمله بهبود تغذیه، مراقبت های دوران بارداری و نوزادی، دسترسی به آب سالم و بهداشت و سایر منابع اولیه بوده است.

50 سال پیش، تعداد کمی از کودکان خارج از اروپا و آمریکای شمالی واکسینه شدند. به عنوان مثال، کمتر از 5 درصد از نوزادان واکسن ضد دیفتری، سیاه سرفه و کزاز (DTP3) را دریافت کردند.

در سال 1974، مجمع جهانی بهداشت – نهاد تصمیم گیرنده سازمان جهانی بهداشت – برنامه اساسی ایمن سازی را تشکیل داد که هدف آن واکسینه کردن همه کودکان در جهان در برابر بیماری های اصلی که واکسن برای آنها وجود دارد، مانند سرخک، کزاز، سل و آبله بود. .

بلافاصله پس از آن، نرخ واکسیناسیون به شدت افزایش یافت – به بیش از 60٪ از کودکان جهان گسترش یافت (نمودار زیر را ببینید). اما در سال 2000، مشخص بود که پیشرفت در حال توقف است و بسیاری از فقیرترین نوزادان جهان، به ویژه در آفریقا و آسیا، هنوز پشت سر گذاشته شده بودند.

Gavi، اتحاد واکسن – مشارکتی بین بنیاد بیل و ملیندا گیتس، WHO، یونیسف و بانک جهانی – برای رفع شکاف‌ها و اطمینان از در دسترس بودن برنامه‌های واکسیناسیون برای همه تشکیل شد.

از آن زمان، نرخ واکسیناسیون به طور قابل توجهی افزایش یافته است. بیش از 80 درصد نوزادان تمام دوزهای لازم واکسن DTP3 را دریافت می کنند.

همانطور که نمودار بعدی نشان می دهد، واکسیناسیون جهانی علیه سرخک از کمتر از 20 درصد در سال 2000 به بیش از 70 درصد در حال حاضر افزایش یافته است. از قبل به یاد داشته باشید که واکسیناسیون علیه سرخک بیشترین زندگی را نجات داده است.

همچنین 84 درصد کودکان در برابر سل و 80 درصد در برابر فلج اطفال و هپاتیت B واکسینه می شوند.

ده ها میلیون کودک به لطف این سرمایه گذاری ها در برنامه های ایمن سازی در سراسر جهان زنده هستند.

با وجود این پیشرفت عظیم، هنوز کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد.

سالانه بیش از یک میلیون نفر بر اثر سل می میرند. صدها هزار نفر از مننژیت و سیاه سرفه. ده ها هزار نفر از سرخک، کزاز و هپاتیت B. مرگ و میر ناشی از بیماری های مختلف قابل پیشگیری با واکسن در نمودار زیر نشان داده شده است.

جهان همچنین به ریشه کنی فلج اطفال نزدیک شده است، که این بیماری را به دومین بیماری انسانی تبدیل می کند که ریشه کن می شود (اولین بیماری آبله بود).

علاوه بر این، اکنون دانشمندان در حال تولید واکسن‌های مؤثری علیه سایر بیماری‌های غم‌انگیز مانند مالاریا هستند. در حال حاضر دو واکسن توصیه شده مالاریا وجود دارد که به طور بالقوه می تواند صدها هزار کودک را هر ساله نجات دهد.

پیشرفت عظیمی که دیده‌ایم باید باعث شود که برای پوشش جهانی واکسن بیشتر تلاش کنیم، نه عقب‌نشینی. ما دیگر در برابر بیماری هایی که اجدادمان راهی برای مبارزه با آن نداشتند درمانده نیستیم. ما می دانیم که چگونه جلوی مرگ کودکان را بگیریم، که این امر را غیرقابل قبول تر می کند که بسیاری هنوز این کار را انجام می دهند.

این امر مستلزم افزایش سرمایه گذاری، هماهنگی دولت ها برای ارائه برنامه های ایمن سازی جهانی و پذیرش عموم است. اکثر مردم جهان فکر می کنند که واکسیناسیون کودکان مهم است. با این حال، در برخی کشورها، تردید نسبت به واکسن بسیار بیشتر است. شاید اگر ما زمان بیشتری را صرف توضیح تعداد زیادی از کودکان نجات یافته توسط واکسن ها کنیم، این عقب نشینی کمتر می شد.

روزنامه ها فردا می توانند با تیتر “تقریبا 10000 کودک دیروز با واکسن های ضروری نجات یافتند” را منتشر کنند.5 می توانستند این تیتر را چاپ کنند روزانه برای دهه ها

آنها این کار را نخواهند کرد زیرا این یک رویداد جدید پیشگامانه نیست. این پیشرفتی است که روز به روز جمع می شود اما زندگی صدها میلیون کودک و والدین را در سراسر جهان متحول می کند.

قدردانی

از ادوارد متیو و سالونی داتانی برای بازخورد و نظرات ارزشمندشان در مورد این مقاله و اندرو شاتوک برای ارائه داده‌هایی در مورد نتایج تشکر می‌کنیم.

به این اثر استناد کنید

مقالات و تجسم داده‌های ما به کار افراد و سازمان‌های مختلف متکی است. هنگام استناد به این مقاله، لطفاً منابع داده زیربنایی را نیز ذکر کنید. این مقاله را می توان به این صورت استناد کرد:

Hannah Ritchie (2024) - “Vaccines have saved 150 million children over the last 50 years” Published online at OurWorldInData.org. Retrieved from: 'https://ourworldindata.org/vaccines-children-saved' [Online Resource]

استناد BibTeX

@article{owid-vaccines-children-saved,
    author = {Hannah Ritchie},
    title = {Vaccines have saved 150 million children over the last 50 years},
    journal = {Our World in Data},
    year = {2024},
    note = {https://ourworldindata.org/vaccines-children-saved}
}
آرم دنیای ما در داده ها

آزادانه از این اثر استفاده مجدد کنید

همه تجسم ها، داده ها و کدهای تولید شده توسط Our World in Data تحت مجوز Creative Commons BY کاملاً باز هستند. شما اجازه استفاده، توزیع و تکثیر اینها را در هر رسانه ای دارید، به شرط ذکر منبع و نویسندگان.

داده‌هایی که توسط اشخاص ثالث تولید شده و توسط «دنیای ما در داده» در دسترس قرار می‌گیرد، مشمول شرایط مجوز از نویسندگان شخص ثالث اصلی است. ما همیشه منبع اصلی داده‌ها را در اسناد خود نشان می‌دهیم، بنابراین همیشه باید مجوز چنین داده‌های شخص ثالث را قبل از استفاده و توزیع مجدد بررسی کنید.

همه نمودارهای ما را می توان در هر سایتی جاسازی کرد.



منبع