کاوشگر داده های بهداشت جهانی – دنیای ما در داده ها


منابع داده ها و تفاوت های روش شناختی

ما داده‌های Global Health Explorer را از سه منبع اصلی تهیه می‌کنیم:

  • برآوردهای بهداشت جهانی سازمان جهانی بهداشت
  • رصدخانه جهانی بهداشت سازمان جهانی بهداشت
  • مطالعه بار جهانی بیماری موسسه معیارها و ارزیابی سلامت

برآوردهای بهداشت جهانی (WHO GHE)

برآوردهای بهداشت جهانی در درجه اول با استفاده از آمار علل مرگ و میر که توسط کشورها به سازمان جهانی بهداشت گزارش می شود، محاسبه می شود.

این آمار ثبت حیاتی (VR) به صورت سالانه بر اساس کشور، سال، علت، سن و جنس به پایگاه داده مرگ و میر سازمان جهانی بهداشت ارسال می شود. این داده ها در صورتی که معیارهای ارزیابی کامل بودن و کیفیت را برآورده کند، در برآوردهای بهداشت جهانی گنجانده می شود. از آنجایی که بسیاری از کشورها این معیارها را برآورده نمی‌کنند، GHE آمار VR را برای هر کشور ترکیب نمی‌کند.

تعدادی از گروه های تخصصی WHO و آژانس های سازمان ملل وجود دارند که داده های مربوط به موضوع یا بیماری را جمع آوری می کنند. مجموعه داده در مورد HIV و AIDS – که توسط سازمان ملل متحد ایدز جمع آوری و منتشر شده است – نمونه ای از این موارد است. تخمین‌های مبتنی بر داده‌های واقعیت مجازی با داده‌های گروه‌های تخصصی WHO و آژانس‌های سازمان ملل مقایسه می‌شوند و در صورت لزوم تنظیماتی انجام می‌شود.

در مواردی که داده های VR قابل استفاده نیستند و هیچ داده نماینده ملی دیگری برای علت مرگ وجود ندارد، سازمان بهداشت جهانی داده های بار جهانی بیماری IHME را برای پر کردن این شکاف ها اتخاذ می کند. جزئیات کامل در مورد نحوه محاسبه برآوردهای بهداشت جهانی WHO در اینجا موجود است.

رصدخانه جهانی بهداشت (WHO GHO)

رصدخانه بهداشت جهانی WHO تعداد زیادی از متغیرهای تولید شده توسط WHO و آژانس های تخصصی سازمان ملل را گرد هم می آورد.

متغیرهای موجود در رصدخانه جهانی بهداشت به علل اصلی مرگ و جراحت محدود می شود. این بدان معناست که WHO GHO کمتر از مطالعه IHME Global Burden of Disease و WHO GHE از نظر بیماری های گنجانده شده «کامل» است.

روش مورد استفاده برای تولید هر یک از این متغیرها متفاوت و متناسب با علت خاص مرگ یا آسیب است. این یک رویکرد متفاوت برای بار جهانی بیماری (IHME) و برآوردهای بهداشت جهانی (WHO) است که سعی در استفاده از یک رویکرد مدلسازی ثابت برای همه علل مرگ و میر و صدمات دارد. علاوه بر این، متغیرها در رصدخانه جهانی بهداشت به طور مداوم بر اساس سن یا جنسیت تفکیک نمی شوند. در عوض، آن‌ها نشان می‌دهند که چه داده‌هایی در دسترس هستند و بیشترین ارتباط را برای متغیر داده‌شده دارند.

لیست کامل متغیرهای موجود در رصدخانه جهانی بهداشت در اینجا موجود است، هر کدام متاداده و روش مربوط به خود را دارند.

بار جهانی بیماری (IHME)

در مطالعه بار جهانی بیماری، IHME از طیف گسترده ای از داده های ورودی استفاده می کند. این شامل داده‌های سرشماری، بررسی‌های خانوار، ثبت احوال و آمار حیاتی، ثبت بیماری‌ها، استفاده از خدمات بهداشتی، نظارت بر آلودگی هوا، تصویربرداری ماهواره‌ای، اعلان‌های بیماری و سایر منابع است. این داده‌ها از طریق مجلات علمی، گزارش‌ها، پایگاه‌های اطلاعاتی آنلاین، کتاب‌ها، گزارش‌های خبری و سایر منابع در دسترس هستند. برای اکثر بیماری‌ها و آسیب‌ها، داده‌ها به‌عنوان ورودی در مجموعه‌ای از مدل‌های استاندارد شده استفاده می‌شوند که برای برآورد هر بیماری یا آسیب برای همه گروه‌های سنی، جنسیت، مکان و سال استفاده می‌شوند.

از زمان انتشار مطالعه بار جهانی بیماری خود در سال 2017، IHME از برآوردهای جمعیتی خود استفاده کرده است. اینها با موارد استفاده شده توسط بخش جمعیت سازمان ملل که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) استفاده می شود، متفاوت است. این تفاوت کلیدی در تمام مجموعه داده‌های سلامت حاصل منتشر می‌شود. حتی اگر IHME و WHO نرخ های یکسانی از بار سلامت و مرگ و میر را در نظر بگیرند، این تفاوت در برآورد جمعیت به این معنی است که بسیاری از ارقام تعدیل شده بر اساس جمعیت آنها متفاوت خواهد بود.

جزئیات کامل در مورد نحوه محاسبه بار جهانی بیماری IHME در اینجا و اینجا موجود است.

چرا منابع مختلف بر سر ارقام برای یک متریک اختلاف نظر دارند؟

جمع‌آوری داده‌های دقیق در مورد سلامت جهانی دشوار است: ما هرگز نمی‌توانیم دقیقاً بدانیم که کدام بیماری‌ها یا آسیب‌ها بر مردم در سراسر جهان در هر مقطع زمانی خاص تأثیر می‌گذارند. در غیاب داده‌های کامل، محققان سلامت راه‌هایی برای تخمین بار پیامدهای سلامت جهانی دارند. این تخمین ها همان چیزی است که ما در Global Health Explorer ارائه می کنیم.

هر یک از این منابع روش‌های کمی متفاوت برای تخمین بار بیماری و علل مرگ دارند و در برخی موارد تعریف بیماری‌ها و آسیب‌های مورد بحث کمی متفاوت است همانطور که کاوشگر ما نشان می‌دهد.

تفاوت در تعریف بیماری بین منابع

بیماری‌ها و آسیب‌های ارائه‌شده در Global Health Explorer معمولاً مجموعه‌ای از چندین علت مشابه مرگ هستند. به عنوان مثال، “مرگ های ناشی از سقوط” شامل 20 نوع مختلف سقوط است که در این یک متغیر ترکیب می شوند.

علل فردی مرگ دارای کد طبقه بندی بین المللی بیماری (ICD) مرتبط است. نسخه دهم کدهای ICD در آخرین برآوردهای بهداشت جهانی و بار جهانی بیماری استفاده می شود و به آن ICD-10 می گویند. برای مثال «سقوط از درخت» دارای کد ICD-10 «W14» است و کدهای ICD-10 برای همه «مرگ‌های ناشی از سقوط» «W00-W19» هستند.

هر دو IHME و WHO از تعریف یکسانی برای “مرگ های ناشی از سقوط” پیروی می کنند، اما برای برخی دیگر از علل مرگ، تعاریف آنها از علت مجموع مرگ یکسان دقیقاً کدهای ICD-10 مشابهی را شامل نمی شود. به عنوان مثال، کد ICD-10 “F02.3 – زوال عقلی که در جریان بیماری پارکینسون ایجاد می شود” به عنوان “زوال عقل” در برآوردهای بهداشت جهانی WHO و به عنوان “بیماری پارکینسون” در بار جهانی بیماری IHME گنجانده شده است.

این تفاوت‌های جزئی در تعریف بیماری‌ها ممکن است به مقادیر مختلفی که هنگام بررسی یک معیار مشابه از منابع مختلف مشاهده می‌کنیم، کمک کند. کدهای ICD-10 مورد استفاده توسط IHME برای تعریف علل مرگ را می توانید در اینجا و کدهای ICD-10 مورد استفاده توسط WHO را در اینجا پیدا کنید.